Slovácké divadlo: Úspěch u diváků, neúspěch u kritiky? (15.1.)

Následující dva články z agentury ČTK jsem vybral zcela záměrně. Rád bych na nich velmi stručně poukázal na jednu věc. Když občas čtete noviny na Slovácku, máte kupříkladu pocit, jací jsme v tom či onom kabrňáci - kupříkladu v divadle. Za poslední měsíce (ale myslím i roky), jsem si přečetl obrovské množství pochvalných článků o Slováckém divadle. Většinou jsem samozřejmě takové články četl s radostí, je skvělé, že Hradiště takové divadlo má a také, že ho patřičně podporuje. Jen jsem v poslední době začal mít pocit, že přibývá článků spíše "propagačních" - a tedy výhradně pochvalných - zatímco jakákoliv kritická sebereflexe chybí. Najít články, které by se přísně podívaly na divadlo (ale ono to samozřejmě platí o řadě jiných témat na Slovácku) prostě není možné.

Proto přikládám i tyto dva články. Jeden píše o obrovském zájmu diváků o Slovácké divadlo, vyjmenovává úspěchy a zmiňuje se o tom, že prý naše Slovácké divadlo bývá stabilně označováno jako nejlepší mimopražské divadlo. Kým se už jaksi nepíše. Naopak druhý článek referuje o anketě DIvadelních novin, v níž kritici vybírali nejlepší divadla a představení. Naše Slovácké divadlo neuspělo, pokud nechcete hledat, přečtěte si úplně poslední odstavec.

O co mi jde? Jen volám po větší upřímnosti, uměřenosti a kritičnosti, pokud jde o věci a témata, která se týkají našeho regionu. I pro samotné divadelníky (ale znovu opakuji, nejde jen o ně) je přece tisíckrát lepší, když je někdo neustále neopěvuje a netvrdí jim, jak jsou úžasní, ale občas jim něco vytkne. Taková kritika dostane člověka často dál než klanění.

Slováckému divadlu samozřejmě přeji z celého srdce úspěch a kvalitu!



1. ČLÁNEK

Divadlo v Uherském Hradišti má navštívit rekordní počet lidí
Slovácké divadlo v Uherském Hradišti očekává, že ho v příštím roce navštíví nejvíce lidí za celou jeho dvaašedesátiletou historii. Herci v těchto dnech čekají na jubilejního pětitisícového předplatitele. Od roku 2000, kdy předplatitelé začali divadlu výrazně přibývat, jejich počet vzrostl o 54 procent, informoval ČTK mluvčí a herec divadla Josef Kubáník.

O rekordní počet předplatitelů začalo divadlo usilovat v polovině října. Proto zahájilo nebývalou kampaň pod heslem Všech pět pohromadě. Divadelníci vsadili hlavně na besedy s občany, letáky, rozhlasovou a televizní reklamu.

Už v polovině prosince se tak v počtu pravidelných návštěvníků dostali na maximum kapacity hlediště. Mnoho diváků využilo předplatné jako vhodný dárek pod stromeček. Vedení divadla muselo zřídit i předplatitelskou skupinu a prodloužilo předprodej až do ledna příštího roku. Jubilejní pětitisící předplatitel získá dárkový balíček. Pro všechny
pravidelné návštěvníky začne po Novém roce soubor chystat CD s písničkami z inscenací divadla. "Počítám, že za dva měsíce by mělo být hotové," řekl Kubáník.

Slovácké divadlo dostalo letos několik ocenění. Inscenaci muzikálu Donaha! označili diváci v přímém přenosu z udělování Cen Alfréda Radoka za největší divácký zážitek v sezoně. Herec Tomáš Šulaj si na konci března odnesl za roli Jerryho Lukowského v muzikálu Donaha! Thálii udělovanou v kategorii opereta, muzikál a jiný hudebně dramatický žánr.

Od loňského roku je divadlo stabilně označováno jako nejlepší mimopražské divadlo.

Jeho zřizovatelem je město. Loni získal soubor na svoji činnost celkové dotace přes 21 milionů korun. Vlastní příjmy činily téměř 7,5 milionu korun.




2. ČLÁNEK

Titul Inscenace roku 2006 získala v anketě plzeňská Alfa
Inscenací roku 2006 se v anketě Divadelních novin stal poprvé loutkářský projekt. Konkrétně adaptace románu Alexandra Dumase Tři mušketýři, kterou v plzeňském Divadle Alfa nastudoval ve stylu drsné rakvičkárny pod názvem Všichni za jednoho režisér Tomáš Dvořák. Výsledky ankety dnes zveřejnilo první letošní číslo tohoto čtrnáctideníku, který
vyšel poprvé v barvě a s novou grafickou úpravou.

"Čtrnáctý ročník, 99 tipujících, 59 uvedených titulů 35 divadel či uskupení z osmi měst a poprvé největší počet hlasů pro loutkářskou produkci - tak by se daly shrnout výsledky ankety za loňský rok," řekl ČTK redaktor Divadelních novin Vladimír Hulec.

Alfě dalo hlasy jedenáct tipujících. Druhá skončila inscenace opery Wolfganga Amadea Mozarta La Clemeza di Tito režisérů Ursel a Karla-Ernsta Herrmannových z Německa v pražském Národním divadle. Pomyslná bronzová medaile patří úpravě Shakespearova Hamleta režiséra Miroslava Krobota v Dejvickém divadle v Praze. Další místo
obsadily inscenace melodramu Zdeňka Fibicha a Jaroslava Vrchlického Smrt Hippodamie v moderním pojetí Jana Antonína Pitínského v Městském divadle Zlín a jedenáctihodinový maraton Svlékání z kůže z brněnského Divadla Husa na provázku. V originálním tvaru a koncepci shrnuje všechny čtyři Morávkovy inscenace Dostojevského románů.

"Žádný další projekt nezískal víc než tři body a lze tedy říct, že výrazně nezaujal," řekl Hulec ČTK. "Tříbodovými" inscenacemi jsou podle něj Čekárna Farmy v jeskyni (režie Viliam Dočolomanský) a hudebně-taneční projekt Národního divadla Brno Balady v režii a choreografii Hany Litterové a s výrazným hudebním vkladem Zuzany Lapčíkové.

Z divadel získalo nejvíc hlasů pražské Národní divadlo; vedle Mozartovy opery i díky inscenacím Richarda III., Benefici Vlasty Chramostové, inscenaci Zvony a projektu Hrdinové, který činohra uvedla koncem sezony v Boudě. Na druhé místo se s třemi inscenacemi dostalo Dejvické divadlo, třetí je zásluhou Tří mušketýrů plzeňská Alfa. Až za ní skončily Husa na provázku, Městské divadlo Zlín a Národní divadlo Brno s pražským Divadlem Komedie.

"Vedle tradiční Prahy a Brna a letos úspěšnými Plzní a Zlínem se do ankety slabě zapsala i divadla v Ostravě, Hradci Králové a Českém Těšíně. Ústup z pozic zaznamenává Klicperovo divadlo Hradec Králové, kde se po odchodu Vladimíra Morávka nedaří českou kritiku výrazně zaujmout," dodal Hulec.

Obdobně jsou podle něj na tom i Divadlo Josefa Kajetána Tyla Plzeň, Slovácké divadlo Uherské Hradiště, Národní divadlo moravskoslezské a
Divadlo Petra Bezruče z Ostravy. "Alespoň jednu inscenaci v naší anketě mívaly pravidelně," doplnil Hulec.