Kdo je Hradišťan
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Cimbálová muzika Hradišťan patří k nejstarším a nejznámějším moravským cimbálovým kapelám. Vznikla společně s tanečním souborem v roce 1950 v Uherském Hradišti. Od té doby prošla Hradišťanem řada generací hudebníků, zpěváků a tanečníků, kteří pracovali pod dlouholetým vedením Jaroslava Václava Staňka. Ten svými tvůrčími pokusy posunul tehdejší chápání prezentace folklóru od volného předvádění hudebních a tanečních čísel směrem k propracovanějším kompozicím, které již snesly měřítka umělecké práce.
Od roku 1978 je primášem a uměleckým vedoucím Hradišťanu Jiří Pavlica, který tvůrčí práci s folklórem ještě více prohloubil. Pod jeho vedením se začal soubor postupně transformovat. Dnes je Hradišťan ojedinělým hudebním tělesem s nezvykle širokým žánrovým záběrem a netradičním repertoárem. Dramaturgie nečerpá jen z regionálních souvislostí, ale všímá si lidového umění v jeho širším geografickém a historickém kontextu. Vzrostly také interpretační nároky na členy souboru. Vedle samostatné soustavné tvorby muziky vznikaly i hudebně-taneční tematické projekty (Byla vojna u Slavkova, Zbojné písně moravské…). Postupně se začala významně prosazovat autorská tvorba, která zcela převládá v posledních hudebně tanečních projektech (O Slunovratu, O Člověku…), na nichž Jiří Pavlica spolupracoval s choreografkou a vedoucí taneční složky Ladislavou Košíkovou. Zde se také nejvýrazněji projevuje odklon od tradičního folklórního pojetí a přechod k volnějšímu scénickému ztvárnění. Folklór se stává inspiračním zdrojem, přičemž jeho filosofická podstata zůstává zachována.
Způsob práce, dramaturgie a umělecká úroveň řadí Hradišťan k ojedinělým tělesům nejen ve svém regionu. Je častým hostem TV pořadů, domácích i zahraničních festivalů tradiční, alternativní, ale i vážné hudby, kde získal řadu ocenění. Častá je i spolupráce s rozhlasem a filmem. Cimbálová muzika Hradišťan natočila více než 20 stěžejních zvukových nosičů (viz. Diskografie) a na mnoha dalších spolupracovala. Hlavní náplň práce však tvoří koncertní činnost, která představuje přibližně 150 vystoupení ročně. Smyslem je radost z hudby. Snad se nám to daří.
-
Datumy a místa veřejných vystoupení, včetně kontaktů na předprodej vstupenek najdete v oddíle Termíny
-
Seznam vydaných hudebních nosičů, včetně výčtu skladeb, některých textů písní a ukázek ve formátu mp3 najdete v oddíle Diskografie
-
Ohlasy v tisku, recenze a rozhovory najdete v oddíle Odkazy
-
Aktuality, novinky a připravované projekty najdete v oddíle Aktuálně
(O Hradišťanu, Dramaturgie, Jednotlivé projekty, Obsazení, Technické podmínky)
Za padesát let svého trvání prošel soubor různými etapami vývoje. V současné době Hradišťan rozvíjí tyto programové a dramaturgické linie, které může nabídnout jak ve verzi samostatného koncertu muziky, tak i jako vystoupení celého souboru -
včetně taneční složky.
-
regionální linie
Mapování tradic různých oblastí Moravy (Dolňácko, Horňácko, Kopanice, Luhačovské Zálesí, Podluží a další)
- historická linie
Sledování proměn lidového umění v průběhu staletí od fikcí z dob slovanského úsvitu přes lidovou kulturu středověku a dochovanou ústní tradici ze sbírek Fr. Sušila a Fr. Bartoše až po odraz lidového umění v dílech Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů, který pokračuje vlastní autorskou tvorbou protagonistů souboru. (Např. Velkomoravský chorál, písně z dob napoleonských válek, písně z kancionálu J.A. Komenského, Velehradské tance ze sbírky Christiana Hirschmenzela ze 17. století a další)
- prolínání žánrů
Prolínání lidové hudby s oblastí vážné hudby (CD s Komorním orchestrem L. Janáčka „Pokoj Vám“, CD s Bambini di Praga „Moravské koledy“ a „Zpívání o lásce“). Dále fúze s osobnostmi folkové scény (CD s Vlastou Redlem „Hradišťan + AG Flek“, se Spirituál kvintetem „Vánoční koncert“) a také propojení s jinými hudebními kulturami (CD s japonským multiinstrumentalistou Yas-Kazem „Svítání“, s Afričanem Dizu Platiezem „Mys Dobré naděje“). Setkání osobností různých hudebních oblastí zachycuje série CD z televizních pořadů Ostravské televize „Sešli se“.
- tématická linie
Hudebně taneční tématické kompozice, inspirované bohatstvím folklóru a obohacené o nové hudební a taneční prvky. (viz programová nabídka, CD „Zbojné písně moravské“, „Byla vojna u Slavkova“, CD na texty Jana Skácela a lidové poezie „O Slunovratu“ a další)
(O Hradišťanu, Dramaturgie, Jednotlivé projekty, Obsazení, Technické podmínky)
Stručná charakteristika jednotlivých hudebně tanečních projektů
Níže uvedené projekty lze také volně kombinovat a sestavit co nejpestřejší mozaiku. Obrazovou dokumentaci naleznete ve fotografiích.
-
Rákoš Rákoczy
Scénická koláž na podkladu původního baletu Leoše Janáčka v režii Magdaleny Švecové a choreografii Ladislavy Košíkové. Samostatný projekt tanečního souboru, který lze realizovat jak na hudbu živou, tak i reprodukovanou. Nově vzniklé dílo, sugestivně doprovázené i videoprojekcí, vypovídá o spojení člověka s přírodou, která je plná metafor lidského života... Více informací zde
-
O Slunovratu . . . o tom, co bývalo a znovu kdysi bude. . .
Hudebně taneční pásmo na motivy veršů Jana Skácela a na texty lidové poezie. V jeho základech se odráží koloběh roku a lidského života. Pořad připomíná mnohé z principů, které ctili a chápali lidé před námi a které jsou platné a potřebné i pro dnešního člověka
Hudba: Jiří Pavlica, Texty: Jan Skácel a lidová poezie, Choreografie: Ladislava Košíková
Délka pořadu: 90 min, účinkuje: 14 tanečníků, 7 muzikantů, 1 zpěvačka
Technické požadavky: jeviště minimálně 6x8 m, osvětlení s možností stmívání, 15 mikrofonů na šibenicových stojanech, linka pro klávesy a přívod odrušeného el.proudu 220V až na podium, 4-6 odposlechů
-
O člověku (a jeho ctnostech a neřestech)
Zamyšlení nad lidským pokolením. Pořad o moudrosti, marnosti, chamtivosti, rozmařilosti, lásce a naději.
Hudba: Jiří Pavlica, Texty: Šalomounova Píseň písní a jeho přísloví, středověká žákovská poezie, lidová slovesnost, Choreografie: Ladislava Košíková
Délka pořadu : 45 min, účinkuje: 14 tanečníků, 7 muzikantů, 1 zpěvačka
Technické požadavky: jeviště minimálně 6x8 m, osvětlení s možností stmívání, 15 mikrofonů na šibenicových stojanech, linka pro klávesy a přívod odrušeného el.proudu 220V až na podium, 4-6 odposlechů
-
Z ticha času
Pořad hledající inspiraci v daleké historii hradišťského kraje. Zazní v něm Velkomoravský chorál na text z 9. století, taneční variace na dobu slovanského úsvitu, Velehradské tance a písně a tance městského lidu hradišťského a další.
Hudba: Jiří Pavlica, Choreografie: Ladislava Košíková,
Účinkuje : 16 tanečníků,6 muzikantů, 1 zpěvačka, Technické požadavky: jeviště minimálně 6x8 m, osvětlení s možností stmívání, 15 mikrofonů na šibenicových stojanech, linka pro klávesy a přívod odrušeného el.proudu 220V až na podium, 4-6 odposlechů
-
Skrytá tajemství – obrazy na motivy světců z lidového kalendáře
Prostřednictvím řady světců se obracíme k řádu přírody a lidského života. V prosbě ke sv. Jiří, sv. Fr. Xaverskému, sv. Antonínu, sv. Rochu, sv. Janu … hledáme řešení konfliktu člověka a světa.
Hudba: Jiří Pavlica, Texty: Michal Stránský a lidová poezie, Choreografie: Ladislava Košíková, Účinkuje: 12 tanečníků, 7 muzikantů, 1 zpěvačka, Délka pořadu 45 min (dle potřeby i kratší)
Technické požadavky: jeviště minimálně 6x8 m, osvětlení s možností stmívání, 15 mikrofonů na šibenicových stojanech, linka pro klávesy a přívod odrušeného el.proudu 220V až na podium, 4-6 odposlechů
-
O lásce
Hudební a taneční interpretace moravských písní milostných vypovídá o lásce veselé i smutné, naplněné i nenaplněné, žertovné i tragické.
Hudební úpravy: Jiří Pavlica, Choreografie: Ladislava Košíková, Účinkuje 12 – 16 tanečníků, 7 muzikantů , 1 zpěvačka
Technické požadavky: jeviště minimálně 6x8 m, osvětlení s možností stmívání, 15 mikrofonů na šibenicových stojanech, linka pro klávesy a přívod odrušeného el.proudu 220V až na podium, 4-6 odposlechů