Noviny: Jak se Slovácko prezentovalo na veletrhu (19.1.2007)

Poznámka k prezentaci Slovácka na veletrhu (Dobrý den s kurýrem, Michal Dvouletý)

Ten, kdo minulý týden zavítal do Brna a navštívil veletrh cestovního ruchu Regiontour, mi možná dá za pravdu, že naše domovské Slovácko zde skutečně zářilo. Snad je to díky barevnosti slováckých krojů, magnetické přitažlivosti lidových písniček a cimbálových muzik nebo věhlasné pohostinnosti místních obyvatel, ale jen málokterá destinace České republiky se umí pochlubit takovým kouzlem a nezaměnitelným geniem loci jako právě Slovácko. A navíc ze všeho dýchá až nepopsatelná přirozenost a spontánnost.

Všechno to, co strhávalo pozornost návštěvníků veletrhu, ale také těch, kteří jako turisté na Slovácko přijíždějí, není výplodem kvalitního marketingu a propagace této turistické oblasti, ale pouhou ukázkou jejího vnitřního náboje, její identity.

Avšak i ta má svoji viditelnou rozpolcenost. Když jsem se na veletrhu zapovídal s jedním nadšeným turistou, který žije nedaleko Karlových Varů, překvapilo mne, jak automaticky zaměňoval Slovácko za Jihomoravský kraj a opačně. Pracně, a podle další debaty asi neúspěšně, jsem se mu snažil vysvětlit, že Slovácko zasahuje také do Zlínského kraje a že ne všechno „jihomoravské“ znamená automaticky „slovácké“.

Na otázku, proč pak má ale Slovácko svoji prezentaci v obou krajích a není propagováno třeba i samostatně, jsem však již odpověď neznal. Jen mlčky jsem pak pozoroval, jak se oba kraje o Slovácko takřka „přetahují“ a snaží se tvářit, že právě a jen u nich jsou lidé slováčtí doma. V tomto směru byla reforma veřejné správy skutečně nešťastná.

------------------------------------------------------------------------

Zlínsko sází na propagaci (Právo, jr)

Zlínský kraj vstupuje v propagaci cestovního ruchu a lákání turistů na své teritorium do roku 2007 s pěti novými materiály, z nichž tři jsou standardní produktovou nabídkou.
Jeho partneři v turistických oblastech Valašsko, Slovácko, Kroměřížsko, Zlínsko a Luhačovicko uvedli na trh tři nově vytvořené materiály pro každou oblast – image katalog, mapu a přehled aktivit a atraktivit.

Dohromady tak Zlínský kraj s partnery pro novou sezónu připravil úctyhodný soubor osmi nových materiálů a produktů.

Image katalog Zlínského kraje, který byl představen na brněnském Regiontouru, ucelenou formou představuje Zlínský kraj a jeho čtyři turistické oblasti z pohledu turistického potenciálu, jenž jednotlivé oblasti nabízejí.

Katalog byl vydán v nákladu 10 tisíc výtisků v pěti jazykových mutacích. Základní funkcí image složky je vytvoření elegantního a vypovídajícího obalu pro jednotlivé materiály. Významným počinem Zlínského kraje je uvedení nabídky Lyžování pro každého, Kraj lázní a relaxace a Léto plné rozmanitosti. Na veletrhu Regiontour se Zlínský kraj se svými partnery prezentoval na ploše 350 metrů čtverečních.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Slovácko lákalo na víno (Deníky Bohemia, Zdeněk Šmíd)
Stánek na veletrhu poctila návštěvou Dana Zátopková

Folklor a víno byly opět nejsilnějšími zbraněmi, kterými se prezentoval slovácký region na turistickém veletrhu Regiontour Brno 2007. Na rozdíl od dalších vystavovatelů sice neoslňoval bombastickými lákadly typu dinosaura, který upozorňoval na vyškovský dinopark, ale jeho klasické pojetí ocenila i jedna z největších sportovních celebrit České republiky Dana Zátopková. „Je to možná ohraná písnička, ale snažit se na Slovácko dostat turisty na nějakou moderní zábavu není reálné. Lidé od nás folklor očekávají a díky němu o nás mají zájem,“ řekl tajemník sdružení Region Slovácko Josef Hapák.

Meziokresní sdružení propagovalo oblast pod hlavičkou Zlínského kraje, ale součástí expozice byla i nabídka Baťova kanálu a Podluží. Zbývající zástupci okresu Hodonín nabízeli své prospekty v těsném sousedství v části určené pro Jihomoravský kraj.

Okresy se nemohly dohodnout

Na nevhodnost tohoto nešťastného rozdělení žehrali lidé v obou stáncích. Na společném postupu v cestovním ruchu se ale okresy Hodonín, Uherské Hradiště a Břeclav údajně už dlouhodobě nemohou dohodnout. „Je to obrovská škoda, protože společně bychom byli při prezentacích určitě úspěšnější,“ posteskl si Hapák. Podle něj je ale nyní sblížení okresů při způsobu rozdělování dotací z EU podle krajů komplikovanější, protože Hradišťsko už spadá pod Zlín.

Prostor se vždy při vystoupení zaplnil pozorovateli a fotografy. „Nechtěli jsme ani tak upozorňovat přímo na sebe. Bereme to jako příspěvek, kterým můžeme při veletrhu pomoci kraji,“ řekl starosta Starého Poddvorova František Strýček. Tamní dětský soubor Kordulka byl jedním z vystupujících.

Dalšími tématy, která dostala v rámci veletrhu hodně prostoru, byly letošní Slovácký rok v Kyjově nebo Baťův kanál. Kyjovská akce byla součástí jedné z konferencí a představila se i půlhodinovým pásmem. Baťův kanál se poprvé představil jako jedna atrakce pod hlavičkou Zlínského kraje.

„Letos je to na zkoušku. Uvidíme, co nám to přinese,“ zhodnotil svou účast Lukáš Habarta z veselského přístaviště. Jeho kolega, Martin Turčínek z Moravského Písku, byl ještě o poznání optimističtější. „Každá prezentace je dobrá,“ poznamenal.

Jedinou volnou hodinu ve svém programu strávila ve Slováckém stánku již zmíněná Dana Zátopková. Poznamenala, že když se jí uvolnil čas, ani se nerozmýšlela, který region svou návštěvou poctí.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Veletrh představil slovácké cestovky (Slovácké noviny, Oleg Kapinus)

Zástupci Regionu Slovácko – Sdružení pro rozvoj a propagaci cestovního ruchu svou nabídku prezentují na prestižním mezinárodním veletrhu v Brně, a to od včerejška až do neděle.

Slovácku v rámci veletrhů Go a Regiontour 2007 patří jeden z pavilonů brněnského výstaviště. „Expozici turistické oblasti Slovácko mohou návštěvníci nalézt ve výstavních prostorách Jihomoravského a Zlínského kraje, které jsou součástí expozic moravských krajů. Jejich integrace je také první letošní novinkou. Společnou propagaci Moravy a jejích turistických produktů tak poprvé připravují kraje Jihomoravský, Zlínský, Olomoucký a Moravskoslezský,“ upřesnil Josef Hapák, tajemník sdružení Region Slovácko v Uherském Hradišti.

Další novinkou je podle jeho slov část expozice nazvaná Galerie produktů, ve které jednotlivé oblasti Zlínského kraje zastupují cestovní kanceláře. Poprvé se tak v průběhu konání veletrhu Regiontour a v prostorách regionální expozice uskuteční prodej turistických produktů.

„Návštěvníci si mohou zakoupit letošní dovolenou v jednotlivých oblastech Zlínského kraje, tedy i celého Slovácka. Slovácko reprezentuje nová cestovní kancelář Avedon Mikulov a druhá se zcela novým názvem – cestovní kancelář Baťův kanál z Veselí nad Moravou,“ sdělila Petra Vaďurová Zemčíková, mluvčí Uherského Hradiště.
Třetí novinkou je nový komplet propagačních materiálů Slovácka, jehož součástí je Infomapa, přehled turistických aktivit a atraktivit a především nový turistický průvodce s tradičním názvem Ve víru barev a chutí.

---------------------------------------------------------------------¨
Kraj představil na Regiontour nové lázně (Právo, Milan Vojtek)
Doba hájení vlastních regionálních zájmů má ustoupit spolupráci, říká hejtman Stanislav Juránek

Slunce, voda a vzduch, tradiční heslo cestovních kanceláří coby lákadlo na dovolené v případě Jihomoravského kraje zdaleka nevystihuje nabídku, kterou se region představuje na veletrhu Regiontour 2007. Ten ve čtvrtek začal na brněnském výstavišti.

Kraj totiž navíc nabízí i víno, lázně, památky a půvabnou přírodu. Novinkou pro cestovní ruch v letošním roce budou především nové lázně v Lednici, které v nejbližších dnech zahájí provoz.

Pravda se zpožděním, protože dobrovolný svazek obcí Jihomoravské lázně musel dodatečně vyhlásit výběrové řízení na provozovatele. V něm ale uspěl původní uchazeč a lázně v Lednici budou tvořit společný celek s těmi již fungujícími v Hodoníně.

„Lázeňství se stává významnou součástí nabídky kraje, kterou se můžeme prezentovat. K lázním v Hodoníně se přiřadí i další část v Lednici. Lázně ale mohou být prakticky kdekoli na Břeclavsku. Kraj podpořil také projekt akciové společnosti, kde je podílníkem, která rozvine projekt lázní Pasohlávky. To ale není úkol do příštího Regiontouru, ale záležitost na nějakých deset až patnáct let. Takže třeba za deset let už bude hlavním bodem veletrhu lázně Pasohlávky,“ řekl Právu hejtman Stanislav Juránek.

Kraj s partnery

Expozice Jihomoravského kraje na veletrhu Regiontour doznala změn. Kraj představil také partnerské oblasti. Jako novinku zejména chorvatský Zadar. „Zadar je jednou z velkých perspektiv rozvoje cestovního ruchu, rádi bychom prohloubili partnerské vztahy,“ řekl hejtman.

K jihu Moravy se letos hlásí Slovácko, které vloni více inklinovalo ke Zlínsku. Obsáhlejší expozice kraje na výstavišti má být návnadou pro návštěvníky, aby po stáncích zatoužili po návštěvě reálné krajiny. „Lze tady projít celý kraj, od znojemské rotundy, kam se ve skutečnosti všichni ani nedostanou, přes povodněmi postižené oblasti, vinařské kraje až do Mikulčic, Slavkova a to jeskyní Moravského krasu. A když do všechno obejdete, zůstane Brno s vilou Tugendhat a Špilberkem,“ cesta stánky je podle hejtmana návodem na skutečné výpravy.

Dinopark ve Vyškově

Mohou být například do Vyškova, kde rekapitulují zkušenosti z první sezóny v jejich Dinoparku. „Byl to dobrý tah spojit jej se Zooparkem. Vloni byl premiérový rok, a za dobu od května do října navštívilo Dinopark 180 tisíc lidí. A na příští tok chystáme novinky. Nechceme, aby lidé viděli pořád stejný Dinopark, takže počítáme s obměnou,“ řekl starosta Vyškova Petr Hájek (ČSSD).

Na veletrhu pokřtil nové webové stránky regionu www.vyskov-region. cz. Po loňském CD nosiči s informacemi o městě je web druhým zdrojem informací. Starosta Znojma Petr Nezveda (ODS) ujišťuje turisty, že je při návštěvě Znojma nečekají žádné komplikace. Znojmo se pustilo do rozsáhlé rekonstrukce kanalizace, ta ale neovlivní ani provoz podzemí. „Veškeré práce skončí před začátkem turistické sezóny, navíc děláme také rekonstrukci povrchů, takže střed města bude zase krásnější,“ řekl Nezveda.
Podle hejtmana není smyslem jen se striktně držet hranic kraje. Proto čtyři moravské a slezské kraje chtějí na poli cestovního ruchu spolupracovat. „Budeme propagovat Moravu společně. Jsme jeden velký celek, a jako takový chceme vystupovat,“ podle hejtmana doba hájení jen svých regionálních zájmů má ustoupit spolupráci i v cestovním ruchu.

----------------------------------------------------------------------

Slovácko jedním z vítězů

Mezi laureáty Grand Prix Regiontour 2007, kteří převzali na letošním veletrhu nejvyšší ocenění za nabídky v oblasti domácí turistiky, byl mimo jiné také region Slovácko, který zaujal svými produkty, propagujícími tuto jihomoravskou oblast a významný národopisný region. Další Grand Prix zůstala na Moravě zásluhou Lázní Hodonín, které přišly s propojením lázeňských pobytů s regionální nabídkou poznávacích výletů po vodě, na kole a do historie.

-----------------------------------------------------------------------