Jak vypadala premiéra nového kluzáku

Další pilot vlastní kluzák

Blankytně modré nebe a rozžhavené slunce byly němými svědky premiérového letu kluzáku typu Cirrus, který v sobotu na kunovickém letišti svým známý a přátelům představil vojenský pilot Josef Sedláček.

Jistě není bez zajímavosti, že se bezmotorovému létání začal věnovat právě ve Slováckém aeroklubu v Kunovicích už před pětadvaceti lety. Nyní se ke svému koníčku po několikaleté pauze vrací. Letos by se rád rozlétal a pokud vše dobře půjde, tak v příštím roce začal zase závodit.

„O mně nepište! Nejde o nijak výjimečnou událost. Pro mne je sice rollout slavnostním okamžikem, ale první kluzák si už před čtyřmi roky pořídili bratři Slavomír a Jiří Pískatí. Po nich následovali další členové klubu. Já jsem vlastně čtvrtý v pořadí,“ připomněl pilot.

A tak jsem na jeho doporučení zamířila za Slavomírem Pískatým starším. „Členem aeroklubu jsem se stal před pětatřiceti lety. Nyní s rodinou bydlíme v Praze a na Slovácku trávíme převážně jen víkendy. Pokud člověk chce používat klubová letadla, musí být stoprocentně začleněný do života klubu, což není v našem případě možné. S vlastním letadlem jsme pružní a můžeme si zalétat, kdykoliv sem přijedeme,“ zdůvodnil koupi letadla typu Cirrus Slavomír Pískatý senior.

Poté upozornil, že koupit si větroň je jedna věc, ale člověk potřebuje mít zázemí, což bez letiště nelze. Kluzák je také zapotřebí nějak dostat do vzduchu, k čemuž je nutné vlečné letadlo. Také na závody se mohou přihlásit pouze členové aeroklubu.

Podle Sedláčka je pro aktivního pilota, který plachtí závodně a nalétá ročně stovky hodin, provoz vlastního větroně po všech stránkách výhodnější než užívání klubových letadel. Tímto způsobem dnes v České republice provozuje soukromý kluzák necelá stovka nadšených letců bez motoru..

„Přestože máme vlastní letadlo, zůstáváme stoprocentními členy aeroklubu, kteří plně respektují radu a prezidenta aeroklubu. Lišíme se pouze tím, že když si chceme zalétat, vytáhneme si svého větroně. Ten je ale dán k dispozici také ostatním členům. Po domluvě si ho může někdo použít. Náš větroň už tak byl například na mistrovství světa, kdy s ním tehdejší reprezentant a člen kunovického aeroklubu Josef Novák závodil v Anglii,“ připomněl Slavomír Pískatý.

Pilot na sebe prozradil, že v mládí sice závodně nelétal, ale nyní se závodů účastní. Podle jeho mínění jsou totiž na plachtařských závodech vytvořeny ideální podmínky k létání. K dispozici jsou vlečná letadla, vytyčený prostor i meteorolog, který poradí, kudy je nejvýhodnější trasu letět.

Ve šlépějích otce jde i dvaadvacetiletý syn Slavomír Pískatý. Ten je dokonce od roku 2005 v reprezentaci a letos nebude chybět na mistrovství světa v Italské Rietě. „Za dva týdny odjíždím do Itálie na čtrnáctidenní trénink,“ prozradil student leteckého ústavu VUT v Brně Slavomír Pískatý junior.

Lenka Fojtíková, text byl v upravené formě zveřejněn v regionálním týdeníku Dobrý den s Kurýrem, více na www.idobryden.cz