V Kunovicích mají historický kluzák Orlík (1. září)

Orlík opět létá na slováckém nebi

Ve Slováckém aeroklubu se scházejí nadšení chlapi, kteří svému koníčku obětuji téměř veškerý volný čas. Nezaměřují se přitom jen na výkonné létání s dosažením co nejlepších výsledků, ale dokáží se také nostalgicky ohlédnout zpět. Na počátku jara letošního roku se dala dohromady parta osmi nadšenců, která se složila a koupila na Slovensku dnes už historický dřevěný kluzák Orlík VT-116.

V polovině srpna přistál s Orlíkem u plachtařského hangáru Slováckého aeroklubu v Kunovicích pilot Vladimír Puk. O pár dnů později byl zrekonstruovaný kluzák slavnostně představen veřejnosti.

„Orlíci po pětapadesátém roce minulého století začaly nahrazovat tehdejší Šohaje. V Kunovicích jich létalo až do počátku devadesátých let hned několik. Poté Orlíky vytlačily pololaminátové a laminátové konstrukce určené k výkonnému plachtění. Vývoj v aerodynamice šel postupně dál, takže se začaly dělat větroně s výkonnějšími profily křídel a díky konstrukcím a materiálům také už dokázaly přeskakovat od mraku k mraku na daleko vyšších rychlostech než byl Orlík,“ připomněl něco z historie Vladimír Puk, který s větroněm přiletěl z Brna.

„Viselo nám několik těchto vyřazených letadel různě po hangárech. Letos v březnu mě napadlo, že bychom mohli jeden uvést do života,“ zavzpomínal na nedávnou dobu duchovní otec znovuzrození Orlíka ve Slováckém aeroklubu v Kunovicích Alois Cmajdálka. Nadšenci nebyli daleko od myšlenky k činu. Osm chlapů se složilo a koupilo na Slovensku letu schopného větroně. Pak už jen zbývalo vyřídit potřebný přepis dokladů v Brně Medlánkách a letadlo mohlo přistát na slovácké hroudě.

„V aeroklubu je spousta nelétajících pilotů, které moderní letadla nelákají. Věřím, že se najdou takoví, které Orlík zláká a oni si opět obnoví licenci. Vždyť většina chlapů před lety právě na těchto kluzácích začínala sólové lety,“ uvedl Puk.

Podle jeho mínění je historický Orlík schopný zvládnout i pět set kilometrů dlouhý přelet. Zatímco v minulosti létal dvě stě dvacet kilometrů v hodině, dnes má povolenou rychlost do sto padesáti kilometrů.

„S moderními větroni, které létají až dvě stě padesát kilometrů v hodině, soutěžit nemůže, dokáže ale výborně využít jakoukoliv termiku. Ať už jsou to teplé proudy z komínů fabrik či ze stovek svíček, které při dušičkách rozzáří hřbitovy,“ poukázal na jeden z kladů historického zkušený pilot.
V České republice je v současné době čtyřiačtyřicet letu schopných Orlíků.

Lenka Fojtíková