Když půjdeš za Dunaj
Slovácko > HORŇÁCKO > OSOBNOSTI HORŇÁCKA (zatím nedoděláno) > Břetislav Rychlík (klikněte na další odkazy) > Fejetony B.R. (je jich fakt dost) > Když půjdeš za Dunaj
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Když půjdeš za Dunaj
"Kdyby mne Josef Koudelka v šedesátých letech náhodou na nádraží v Praze nepřemluvil, abych s ním jel fotografovat do Strážnice, byl bych dnes jako muzikant i člověk poloviční," komentoval své iniciační setkání s lidovou muzikou písničkář Vladimír Merta. "Co poloviční, desetinový!" přidal se sebezpytnou krutostí. Celá generace písničkářů z původního sdružení Šafrán, rozehnaná zčásti do exilu, se musela v nových poměrech vyrovnávat se ztrátou svého výsadního postavení. Demokratické poměry odebraly písničkářům všecky zástupné role: už nemusí být necenzurovanými novinami, lidovým parlamentem ani šiřiteli svobodné básnické tvorby, nemusí být živými vzory nepodplatitelnosti. Každé břemeno člověka zákonitě posílí i oslabí. Zůstane-li mu soustředění na vlastní dílo, může se zkušenost zúročit v mimořádný počin, jakým je CD slovenských balad "Svet zmotaný". Písně vybrala Jana Lewitová ze sbírek "Národný spevníček" a "Slovenské ľudové piesne", Merta je upravil podle melodária Anny Szirmay-Keczerové.Intelektuál Merta, vzděláním filmový režisér a architekt, fascinován silou lidového projevu, léta kombinoval, jako by se bál prostoty. Dnes podniká výlety krajinami, které s hlubokou pokorou léta navštěvuje, ale v nichž se zcela neorientuje. Na bookletu píše: "Balady - tajemné, vznešené. Dodnes je slyšíme v Javorníku jako součást bohoslužby. Nesou otisk důstojnosti evangelického zpěvu, starobylost kancionálů jednoty bratrské." Přesný opak je pravdou. Neexistuje jediná balada, která by byla zaznamenána v kancionálech, jen desítky balad mají kořeny v duchovních nápěvech. Ani pěvecký projev na bohoslužbách v kalvínském kostele v Javorníku nemohl balady ovlivnit, protože sám je ovlivněný frázováním lidových písní. Tato výhrada je ovšem jediná a marginální.Merta se svými spolupracovníky vykročil za Dunaj vyzbrojen prožitkem více než třiceti let cest a stovek hodin odžitých s hudci a zpěváky moravskými i slovenskými. Vybaven krom nezbytné kytary a foukací harmoniky pákistánským harmoniem, loutnou, maďarským psaltériem. Jeho osobnost a pěvecký projev ručí za obsah balad, které spolu s Janou Lewitovou zpívá. Při poslechu některých písní jde mráz po hlavě, jak kvalifikoval kvalitu hudebního projevu primáš Jožka Kubík. To je v záplavě interpretů a upravovatelů lidových písní věc nebývalá. Merta se neveze na vlnách tohoto zájmu, který přichází stále častěji, čím více se nám původní domov lidové písně tříští a mizí. Mertův zájem je trvalý a jeho znakem je věrnost. Chodí s horňáckými recesisty bosky "do Rakús", na kole do Uher, léta bral slovenské lekce od houslisty Varchalova orchestru Milana Tedly stejně jako od Mariana Vargy, Zuzky Homolové či detvanských cikánů. Vrací se na známá místa mimo hlavní proudy slavností a obyčejů. Paradox návratů je v tom, že je třeba umět se vrátit v pravou chvíli. Už proto, aby se člověk neztratil sám sobě.
21.10.2002