Kde se husy učí štípat
Slovácko > HORŇÁCKO > OSOBNOSTI HORŇÁCKA (zatím nedoděláno) > Články o Dušanovi Holém > Kde se husy učí štípat
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Kde se husy učí štípat
"Strážnický skanzen? To je ideální místo. Během festivalu se tam můžeš od pátku do neděle usadit a naprosto to člověka naplní," poznamenal nakladatel a hudebník Jiří Plocek na okraj letošního, 59. ročníku Mezinárodního folkloristického festivalu ve Strážnici.Skanzen, stejně jako prozíravá instituce ombudsmana, k nám dorazil ze severu Evropy, ze Skandinávie. Myšlenka muzea v přírodě pod širým nebem, shromažďujícího lidové stavby, obydlí a zařízení, vznikla ve Stockholmu. "Skansen" je pomístní název pro kopec, na kterém byl v roce 1891 otevřen park a muzeum lidových staveb. Ta idea se mohla zdát v době svého vzniku nepotřebná a komická. Koncem devatenáctého století bylo lidové kultury, natož lidových staveb tolik, že nebylo třeba génius lidu nikterak chránit. Doba však ukázala, že to byl jasnozřivý čin.Od začátku 20. století se datují první snahy o vybudování muzea v přírodě na jihovýchodě Moravy. Lokalita se hledala na Hradišťsku, dokonce pod brněnským hradem Veveří. Až koncem 60. let minulého století získali národopisci Václav Frolec, Josef Tomeš a Josef Jančář podporu tehdejšího ředitele Ústavu lidové kultury ve Strážnici, primáše Vítězslava Volavého. V roce 1973 se začal modelovat rovinatý terén na lukách vedle Baťova kanálu. Vytvářely se kopce pro vysázení vinohradů kolem vinohradnického areálu s tradičními vinařskými "búdami". Navážky naznačovaly původní prostředí Moravských Kopanic, Luhačovického Zálesí a Horňácka. Autor těchto řádků tam ostatně v rámci povinné studentské brigády otráveně máchal krumpáčem i lopatou. Současně byla v plném proudu bolševická likvidace starých uliček v historickém jádru Strážnice. Atmosféra slováckého městečka, která pomáhala vytvářet kolorit každoročních slavností, byla zrůdně přebita výstavbou panelákových sídlišť.Od devadesátých let se kulisy Muzea vesnice jihovýchodní Moravy rozžívají desítkami tradičních akcí, stavbou máje, dožínkami, zarážením hory. Hlavně tam však začal nestor folkloristů Jaromír Nečas směřovat intimnější a nepódiové programy jednoho z nejstarších a největších evropských festivalů. Letos bylo do skanzenu situováno sedm programů z festivalové nabídky, odehrávající se většinou na pódiích velkých amfiteátrů strážnického parku. Od improvizovaného otevření festivalu v pátek odpoledne, kdy se můžete zapojit do programu vyzpíváním skleničky vína, přes několikahodinový Dětský dvůr, na kterém si vedle muziky nebo loutkového lidového divadla mohou děcka vyzkoušet hrnčířské či modelářské práce. Profesor etnomuzikologie na Masarykově univerzitě v Brně a vynikající horňácký zpěvák Dušan Holý oceňuje na skanzenu kromě záchrany původní lidové architektury a možnosti seznámit se na malé ploše s tím, jak kdysi lidové stavby vypadaly, právě bezprostřední atmosféru, když se přímo z vinařských bud podává dobré víno. Nálady se tady přelévají a tryskají z jednoho konce vinařského areálu na druhý. Písničky a muzika se míchají jak kroje. V éře folklorismu se daří vytvořit na chvíli iluzi prchavého snu, mávnutí motýlího křídla. Přitom moderní člověk pod strážnickým nebem, uprostřed staveb z kamene, dřeva, nepálených cihel s kravským trusem či slámou ukrývá pod vyšívaným a utkaným oděvem svých předků mobilní telefon s digitálním fotoaparátem.Celé to rozžití muzea v přírodě mi symbolizuje vzácné zvíře, kterými byla moravská vesnice kdysi přímo přeplněna. Husa domácí. Do letošního dětského pořadu ve Strážnici jsem si ji musel půjčit z velkochovu u Hodonína. Bylo to stvoření bez jakýchkoli instinktů, nesvéprávná, nesamostatná bytost. Ani štípat a běhat pořádně neuměla. Dva dny kontaktu s lidmi, uprostřed zpěvu a her, z ní udělaly spontánního divokého tvora.
Zdroj: Týdeník Respekt, Autor Břetislav Rychlík, 7.7. 2004