„Častokrát a rozličnými způsoby mluvil Bůh otcům v těchto pak posledních dnech mluvil k nám skrze Syna svého.“
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Datum: 2004-03-14
Základem pro naše dnešní rozjímání je dlouhý biblický oddíl z Matoušova
evangelia, ze 3. kapitoly od verše 1. do 17., hlavně pak poslední verš
17.
Textem pro mé kázání je první verš z Pavlovy epištoly k Židům (1,1):
„Častokrát a rozličnými způsoby mluvil Bůh otcům v těchto pak posledních dnech mluvil k nám skrze Syna svého.“
Ó Bože, Tvůj svatý Duch je brána i klíč k Tvému slovu, dej nám svou moc klíčů i srdce, které dovede naslouchat. Amen.
Přátelé v Kristu,
čteme „v těch pak dnech přišel Jan Křtitel, káže na poušti v zemi
judské“. Všichni tři synoptičtí evangelisté uvádějí Jana Křtitele ve
svých zpravodajstvích, je to podstatná osobnost. Představuje nám
člověka, který je plně nasazen v zápasu o víru, totální nasazení,
horlivec víry, asketický, přísný kazatel, který nespolupracuje s tímto
světem, který se s tímto světem nešpiní, nebabrá ani nemazlí, který mu
dal vale, který mu dal výhost. Pro nás je to podstatný fenomén víry –
„netáhněte jho s nevěřícími, nevažte se s tímto světem, vždyť i satan
je nazýván knížetem světa tohoto“. Jan měl na sobě velbloudí srst,
kožený pás kolem beder, jedl pouze lesní med a kobylky. Zvolil si
takový život, aby toho od své společnosti příliš nevyžadoval a
nepotřeboval, co nejméně závislý na svých současnících, to mu umožňuje
být svobodný od své doby a být k ní nekompromisní. Jan, jako zjev, jako
škaredý fantom, buditel svědomí židů, horlivec víry uprostřed
duchovního úpadku lidu. Těm z nás, kterým je Janova nekompromisnost a
jeho odstup od světa sympatický, těm znovu připomínám, že jeho svoboda
je založena v tom, že od své společnosti nic nepotřeboval ani nežádal.
My, věřící lidé dnes, jsme chtě-nechtě plně napojeni na naši
společnost. Máme svá práva a své povinnosti, musíme platit nájemné,
daně, zdravotní pojištění. Stačí jednou nezaplatit a už se vezeš. Stačí
se třeba kvůli víře pohádat se šéfem a jsou tu velké trable. Někteří z
nás to řeší tou známou schizofrenií, že v práci, ve všední den, žijeme
plně ve světě, jako křesťané inkognito, máme mimikry nerozpoznání, zato
dne sedmého, v neděli, mezi svými se pak můžeme plně odpoutat od světa
i se odvázat a vyřádit se před Bohem, uvolnit ten přetlak shrbení se ze
všedního dne. Toto rozdvojení se do dvou, na sebe jakoby nezávislých
říší, říše světa a říše víry, je duchovně devastující, je to duchovní
deviace, není to cesta, ale scestí.
Podle starozákonního proroka je Jan označován jako: „hlas volajícího na
poušti“. Podle rabínských výkladů jde o hlas Boží, který se ozývá skrze
člověka volajícího ve jménu a v Duchu Božím. Uvědomme si: Biblické
knihy nám svědčí o tom, že si Bůh sám zvolil svou cestu za člověkem.
Člověk se ze svých vlastních sil a schopností nemůže dobrat ani dopídit
Boha. Ale Bůh si svou cestu zvolil – je to jeho Slovo. Boží slovo k
srdci člověka, jako poselství Ducha, kterému srdce porozumí. Bůh
nevysílá ve větru, v bouři ani blesku, on si zvolil svůj vehikl, na
kterém tiše a slavně stále znovu vjíždí do světa. On si zvolil svůj
způsob intervence a komunikace s člověkem. Apoštol Pavel říká:
„častokrát a rozličným způsobem mluvil Bůh k otcům našim, v těchto pak
posledních dnech, mluvil k nám skrze Syna svého. Ježíš je pro nás
křesťany vyvrcholením této Boží cesty za člověkem, dokonaná intervence,
navázání a trvalé spojení v Duchu svatém. On je tím živým Slovem Božím,
tím poselstvím Božím, které se stalo tělem, Božím poselstvím, které
dostalo ruce, nohy, ústa, rozum i srdce, živé poselství, které má svůj
životní příběh a ještě něco velkého navíc.
Pod to „častokrát a rozličným způsobem mluvil Bůh k člověku“ pod to, je
možno zařadit i hlas prorokův, hlas Janův, hlas volajícího na poušti.
Proč na poušti? Prorok Jonáš byl Bohem vysílán do Ninive, do města toho
velikého. Do velkoměsta, do Jeruzaléma, do Říma tam, kde jsou lidi, za
lidmi, to je pochopitelné. My, když budeme chtít jít se slovem Božím za
lidmi, tak půjdeme na stadiony, do cirků, na Václavské náměstí. Proč
nevolá Boží hlas ve volajícím Janu Křtiteli v Jeruzalémě, proč volá na
poušti, která značí bezživotí, která je sídlem démonů? Já tomu ve své
víře rozumím tak, že je ten hlas Boží, volající skrze volajícího na
poušti znamením nového počátku. Duchovní Boží obnova nezačíná ve
střediscích cestovního ruchu, na tržištích a seřadištích. Boží obnova
nevychází z velkých náboženských tradic, z chrámů, nenavazuje na
soudobá vzdělávací centra. Hlas volajícího na poušti – již u proroka,
předzvěděný a Janem ztělesněný, představuje Boží jinakost, originalitu,
Boží suverenitu. Duchovní obroda z Božího pramene nenavazuje ani na
Babylón, ani na Jeruzalém, ani na Atény či Řím. Nový počátek, další
šance daná světu, začíná na poušti, na zbořeništi všech nosných hodnot
lidských. Království, nový počátek, který se překvapivě zjevuje, náhle
zazní tam, kde je z lidského hlediska vše ztraceno. Hlas volajícího na
poušti: Připravujte cestu Páně, přímé čiňte stezky jeho. Obsah Janova
kázání je zachycen ve druhém verši. Je to jenom jedna věta: „Čiňte
pokání nebo se přiblížilo království nebeské.“ Jan káže pokání. Pokání
je klíčový pojem a bohužel je to prastarý výraz, který zní modernímu
člověku beznadějně zastarale, výraz, který nepůsobí. Jak se činí pokání
– to se člověk posype popelem a obleče se do žíní – a kde dnes vezmem´
popel a žíně? Co to znamená dnes? Pokání, řecky meta noja, znamená nový
život, obrácení, znovuzrození, změnu smýšlení. Ježíš říká Nikodémovi:
Musíte se znovu narodit, člověk je příběh přerodu. Je to proces, kde
musí dojít k překonání, ke katarzi, k novému uchopení a pochopení.
Život není pouze biopsychická samozřejmost, je to příležitost a pozvání
k duchovnímu přerodu, ve kterém člověk překračuje sám sebe, aby se stal
dcerou či synem Božím. K meta noja, k této vnitřní proměně patří
uvědomění si vlastních vin, upřímná touha po nápravě a víra ve
velkorysost Božího milosrdenství, které je sto, které má tu moc,
přikrýt mé provinění. „Čiňte tuto vnitřní proměnu, neboť se přiblížilo
království nebeské.“
Verš pátý: „Tedy vycházel k němu Jeruzalém a všecko Judstvo, i všecka
okolní krajina jordánská a křtěni byli od něho v Jordáně, vyznávajíce
hříchy své.“ Uvědomme si, co to muselo být tehdy za dobu. Tehdy nebyl
žádný rozhlas a televize, žádné mejly ani esemesky, žádné pouliční
tlampače, žádná masmédia a přesto za tím hlasem volajícím na poušti,
jen jedinou větu, vyšly spousty lidí, čteme celý Jeruzalém, všecko
Judstvo i Jordánsko. Je to vůbec možné? Tehdy celý Jeruzalém, celé
Judstvo a Jordánsko, všichni všeho nechali a letěli za Janem na poušť.
Musela to být zvláštní doba. Lidé museli být duchovně hodně citliví,
duchovně zjitření, museli toužebně očekávat duchovní velké věci. Je to
zvláštní, že Janovo volání po pokání vzbudilo tak ohromný masový zájem.
Řekněme duchovně živí, zajímající se lidé, upřímná lítost, a víra by se
dala tam na poušti přímo krájet. Tak začíná cesta Syna člověka, ale
připomeňme si jak končí jeho cesta. Celý Jeruzalém křičí „ukřižován
buď“, i ti nejvěrnější jsou schováni. Sám vleče svůj kříž a nikde
nikdo, kdo by ruku podal. Teď jsme na počátku Kristovy cesty a slyšíme
o masách zjihlých věřících, které slyší na Janovo volání k pokání. „A
křtěni byli od něho v Jordáně.“ Hle, je to křest, ale pozor, to ještě
není křest. Je to zvláštní – Jan Křtitel křtil, ale Pán Ježíš sám
nekřtil. Není v evangeliích záznam o tom, že by Ježíš někoho pokřtil.
Jan křtí ve velkém, masy lidí přicházejí dnem i nocí k Jordánu, aby
vyznaly své hříchy. Jan křtí a Ježíš nekřtí. Až zmrtvýchvstalý Kristus
nám udílí ten poslední pokyn: „Jdouce učte všechny národy, křtíce je ve
jméno Otce i Syna i Ducha svatého.“ Až zde vzniká křest, tak jak ho
známe. Jan křtí, ale ještě to není křest. Je to jenom jedna část,
jakási příprava ke křtu. Jan to sám ví a prozíravě říká: „Já vás křtím
vodou ku pokání, ten pak, který po mně přichází je mocnější než já,
jemuž nejsem hoden zout obuv, on vás bude křtít Duchem svatým a ohněm.“
V tom je velikost Jana Křtitele, že není oslněn zjevným úspěchem svého
kratičkého kázání, že vyznává: „On musí růsti, já pak menšiti se“, že
je předběžcem, živým poukazem k Ježíši, ve kterém se světu přibližuje
Boží království. Horlivá víra Jana Křtitele je plně obrácena k
přicházejícímu Kristu, o kterém Jan ví, že je to toužebně očekávaný
Spasitel. Sám Ježíš přichází za Janem Křtitelem, i on se účastní toho
masového podniku, masového křtu v Jordánu. A když vystoupil z vody a
aj, otevřína jsou mu nebesa a viděl Ducha Božího sestupujícího jako
holubici a přicházejícího na něj. A aj, hlas z nebe řkoucí: „Toto je
můj milovaný Syn, v němž se mi dobře zalíbilo.“ Ve křtu sestupuje Duch
Boží, aby spolužil, aby znovu tvořil a působil v životě a ve světě.
„Častokrát a rozmanitým způsobem mluvil Bůh k člověku, v těchto pak
posledních dnech skrze svého Syna.“ To je naše víra a vyznání: Bůh
promluvil naposled a plně ve svém milovaném Synu a jestliže Pána Ježíše
milujeme i my, pak může Duch svatý žít a působit i skrze nás. Letos v
postní době slyšíme výzvu Jana Křtitele, který nás volá k pokání. Čas
je naléhavý, naléhá na nás, vyzývá nás ke změně smýšlení. Změňte způsob
svého smýšlení dokud je čas. Změňte pořadí hodnot a způsob pobytu ve
světě osobně, i jako národ, jako církev, jako účastníci evropského
společenství i jako účastníci globální reformy celého lidského rodu.
Tato obnova a reforma již probíhá. Začala v Božím slovu, v Ježíši
Kristu, v milovaném Božím Synu, jenž křtí ohněm a Duchem, a na nějž
očekáváme. Amen.