„Neboť Bůh v Kristu usmířil svět se sebou. A v nás složil to slovo smíření.“
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Datum: 2003-08-10
Biblické slovo, které se dnes k nám a mezi námi děje, které se k nám má
stát, je zapsáno v druhém Pavlově dopise ke Korintským, v kapitole 5.,
ve verši 19., kde čteme:
„Neboť Bůh v Kristu usmířil svět se sebou. …… A v nás složil to slovo smíření.“
Nejenom chlebem živ je člověk, ale i Tvým slovem. Pane, prosíme, syť nás svým slovem života. Amen.
Přátelé v Kristu,
pokoj, mír, smíření, to jsou centrální pojmy nám svatých knih Starého a
Nového zákona. Nic víc si nelze přát, po ničem jiném nelze víc toužit.
To je to nejžádanější, nejpotřebnější, nejhodnotnější, o tom to všechno
je, k tomu všechno, co má ducha spěje – šálom – to je finále, šťastné
finále, na kterém každý z nás dílčím způsobem spolupracuje a kterému se
každý z nás dílčím způsobem protiví, každý z nás je zároveň i
störenfried – kazimír.
V knihách Starého zákona se slovo šálom vyskytuje opravdu hojně. Mluví
se tam o smíření, míru a pokoji, který lze zažít již v tomto světě, v
našich životech a v našich dějinách. A pod tím vším prosvítá vize
posledního míru, eschatologického šálomu, té budoucí skutečnosti,
kterou víra skálopevně věří, kterou se skutečně naděje. Starozákonní
víra hýří obrazy navráceného ráje, obrazy posledního pokoje, chce se na
nich přímo vyřádit: V onen čas a v onen den vystrojí Hospodin pro
všechny národy na své hoře hody z věcí tučných, hody z vína čirého a
vystálého. A na té hoře Bůh zkazí to strašné zastření, které zastírá
všechny lidi, strhne tu přikrývku, kterou jsou přikryty všechny
národové země. Na té hoře Bůh pozře i smrt u vítězství. Ten poslední a
kýžený stav, to bude opravdu něco: pardál bude ležet vedle kůzlátka,
vlk bude bytovat s beránkem a litý had si bude hrát s batoletem, které
si přitom ještě druhou rukou bude klidně sahat do díry baziliškovy, do
dračí díry. Nikdo nikoho nezahubí, nic neuškodí. V onen den vzkřikne
shromážděný lid z plna srdce: Aj, to je náš Bůh, kterého jsme po celý
život čekali a budou se radovat a plesat v jeho spáse. A Bůh uprostřed
svého lidu rozpaží do široka ruce tak, jak to činí ten, jenž se chystá
plavat a v tu chvíli rameny svých rukou sníží všechnu lidskou pýchu. To
jsou jenom ukázky z té pestré škály vizí, co se vše stane v onen den,
až propukne nový čas, čas šálomu, pokoje, míru, čas smíření s Bohem, až
konečně a ničím nerušeně zavládne Království Boží a nebeské. I v Novém
zákoně je pokoj a Boží pokoj centrem dobrého poselství. Živé Boží slovo
– Ježíš Kristus – vnáší Boží šálom, tu tolik touženou budoucnost, již
do našich životů, do našich dějin. „Království Boží už je mezi Vámi,
vlomilo se k nám, již ho můžeš žít a podílet se na něm, ať se zrovna
kolem Tebe děje cokoliv – když svět je v klídku, když svět zuří, ať
zrovna vládne císař Nero či Ferdinand Dobrotivý, ať spoluobčané zrovna
skandují to či ono, ať jsou zrovna obluzeni tím či oním fantomem moci,
ať jsi v koncentráku, ve špitále nebo třeba uprostřed lidského pekla.
Ty můžeš žít tu svatou možnost, tu Kristem pro nás dobytou možnost,
Boží vládu, ty situace, ve kterých má pro Tebe slovo a váhu jen a jen
Bůh života. Vždy a všude můžeš žít v Božím království, ve vnitřním
pokoji, ponořen či obklopen hodnotami a pořádky onoho dne.
Boží pokoj je i centrem Nového zákona. Vždyť ve všech zásadních a
svatých chvílích Nového zákona je řeč o pokoji. O Vánocích, při
narození Krista, volá nebe ústy andělského chóru: Sláva Bohu a na zemi
pokoj. Otvírají se nebesa, aby předala vyprahlé zemi svou rosu, aby
předala zemi možnost pokoje a všem společnou, pouze srdcem přijatelnou,
dobrou vůli, vnitřní motor společného úsilí – eudoxii Boží. I svátky
Veliké noci jsou o pokoji. Učedníci a chatrný lid víry prožili tehdy v
Jeruzalémě dny plné děsu a vnitřní úzkosti. Za té Velké noci umírala
spolu s Kristem na kříži i jejich víra kvůli které opustili své domovy,
svá živobytí. Po Kristově zoufalém výkřiku: Bože můj, proč jsi mne
opustil, jsou tu i zoufalí následovníci, kteří si říkají, že vsadili
své vše na nesprávnou kartu. A právě k nim, k těm zhrouceným, přichází
o první neděli vzkříšený Ježíš s pozdravem: Pokoj vám. Boží příklon v
Kristu je permanentní, je nezničitelný popravčími instrumenty – křížem,
šibenicí ani plynovou sprchou, „Pokoj vám“ zní i po popravě. To hrůzné
nemůže a nesmí mít moc definitivy – Pokoj vám – to je pozdrav z nového
světa, z budoucnosti, ze šálomu, ve kterém již Bůh zhltl smrt, z
budoucnosti, ve které už pardál, bazilišek, drak ani zbujelý mocipán a
jeho kat, prostě, kde už nemoc, hřích ani smrt nestraší. „Pokoj vám“ –
distribuce milosti prostě nebyla exekucí narušena. Boží intervence do
světa pokračuje. Ta hrůzná snaha byla marná. Pokoj vám – znovu a nově,
tak to věří víra.
Pokoj, mír se k nám, do našeho času a života stále vlamuje a čeká, kdo
se ho ujme, kdo ho přijme, kdo bude žít a pracovat ku pokoji, kdo bude
žít a pracovat ke smíření. Apoštol Pavel píše svým spoluvěřícím, tedy i
nám: „Bůh v Kristu smířil svět se sebou“, nepočítá lidem jejich
provinění a složil v nás to slovo smíření. V nás, kdo se svou vírou
vnitřně hlásí, k tomu se přihlašuje, v něm je vloženo slovo smíření.
Hlásíme se, chceme žít a pracovat ku pokoji, ke smíření, ale v reálu
našich dnů zjišťujeme, že to není vůbec jednoduché. Básník Bohuslav
Reynek pravdivě konstatuje: „utekl pokoj ze světa“. Po nedávno minulém
století, plném různých provinění, ve kterém se mnozí proviňovali proti
mnohým, je zde dnes poklidnější čas, ve kterém se otvírají možnosti
práce na pokoji a smíření. Říkáme o sobě, že jsme se nedokázali
vyrovnat s naší minulostí, jsou zde otevřené rány minulosti, na různých
polích je slyšet volání po smíření. Ať už je to soužití katolíků s
protestanty, soužití a konflikt Čechů s Němci, obzvláště se sudetskými
Němci či neřešené bezpráví komunistické strany spáchané na mnohých
obětech nejen u nás, i ve světě jsou dlouholetá i aktuální ohniska
napětí, která si žádají práce k pokoji a ke smíření. (Například
izraelsko-palestinské pomezí.)
Já osobně se hlásím a chtěl bych pomoci na některém z těchto polí a
mnozí z Vás to v sobě jistě cítí též. A já jsem v podstatě smířlivý.
Například se dodnes hlásím k sametu sametové revoluce a jsem tomu rád,
že tato proměna po sobě nezanechala žádné oběti. V jedné písni smířlivě
zpívám: „Všichni jsme v tom jeli víc než bylo zdrávo, buď jsme byli
němí či k oběti líní a svými životy zaplatili jiní.“ Jsem v podstatě
smířlivý. Nedávno jsem dostal pozvání a jeli jsme se ženou na výroční
slavnost sudetského landsmanschaftu okouknout to, zda-li by to nešlo
nějak pohnout ledy, aby se to pohlo alespoň o krůček dál. Stále
přemýšlím, jak by to šlo přispět osobně a společně i k pokoji i v té
aktuální líhni teroru, tam na pomezí. Já jsem smířlivý a možná mnozí z
Vás též. Ale uvědomuji si, že se může u mne jednat i o určité laciné či
pohodlné smiřování, které není ničím opodstatněné. Vždyť tomu není tak
dávno, v době politické zvůle, kdy jsem sám sebe i jiné povzbuzoval k
nesmiřitelnosti, k vyhraněnosti, která dovede říci ne - nežij se lží,
nedávej těm mocipánům nic ze svého nitra, nic ze svého srdce a svědomí,
straň se jich. Martin Jirous rád citoval klasika: S ďáblem se stýkáš,
ďábelské řeči vedeš, pomalu se sám stáváš ďáblem. Proto nic s nimi
neměj společného. I nesmiřitelnost má svou pravdu, svou podmanivou moc,
svůj význam. Není náhodou, že apoštol Pavel ve svém dopise, ze kterého
dnes čteme, jen o několik řádek dále vyzývá věřící k nesmiřitelnosti.
Cituji: „Nedejte se zapřáhnout do cizího jha. Co má společného
spravedlnost s nespravedlností? A jak spolužije světlo s temnotou? Jaký
souzvuk Krista s Beliálem? Jaký podíl věřícího s nevěřícím? Jaké
spojení chrámu s modlami? Proto vyjděte z jejich středu a oddělte se.“
Cítíme, že se jedná o zdravou intoleranci, o pravou nesmiřitelnost. Z
Pavlových slov slyšíme oboje – smiřte se, i nikdy se nesmiřujte.
Teoreticky to zdánlivě paradoxní od sebe snadno rozlišíme, prakticky v
našem jednání to už tak snadné nebude. To s čím, lépe řečeno s kým, se
smířit máme říká apoštol jasně ve verši 20.: „Bůh vám domlouvá našimi
ústy, na místě Kristově vás prosíme: smiřte se s Bohem.“ Je to úpěnlivá
prosba – smiřte se s Bohem, ale v žádném případě se nesmiřujte s
upadlostí své doby. Nesmiřujte se s ničím, co se příčí Vaší touze,
Vašemu svědomí, co se příčí životu a co mu škodí. Nesmiřujte se s pádem
a úpadkem jen proto, že je to dnes běžné, že to dnes už tak chodí.
Smířeni a nesmiřitelní. Smířeni s Bohem dostáváme darem od Boha vnitřní
moc pracovat k budoucímu pokoji. Bůh v nás složil slovo smíření. Toto
Bohem v nás vložené slovo či poselství nás opravňuje pracovat pro
smíření i svou nesmiřitelností vůči pokleslosti. V podstatě jde o tu
původní pravdu víry. Bez smíření s Bohem nelze prožít smíření mezi
lidmi. Neboť předpokladem smíření je lítost, uvědomění si vlastní viny
– je mi líto, stydím se. Předpoklad smíření je pláč nad sebou a upřímná
touha po novém – změna smýšlení, obrat a obrácení. Obnova smýšlení a
lítost – smíření s Bohem – to je Kristem vydobytá cesta k pokoji, ke
smíření osobnímu, manželskému, ke zpracování naší minulosti dávné i
nedávné, ke smíření se sudetskými Němci, to je cesta k míru na pomezí a
na celém světě. Na obou stranách sporu rozpoznat svůj vlastní díl viny,
upřímně ho litovat a změnit své smýšlení a pak se radovat v té novosti
z toho, že je v nás složeno poselství smíření. Amen.