"Pakli čí dílo shoří, vezme škodu, ale on sám spasen bude, avšak tak jako skrze oheň."
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Datum: 2002-08-11
Biblické slovo, které propůjčuje dnešní neděli svou záři, je zapsáno v
prvním Pavlově dopisu Ke Korintským, v kapitole třetí, ve verši 15.:
"Pakli čí dílo shoří, vezme škodu, ale on sám spasen bude, avšak tak jako skrze oheň."
Ó Pane, uč nás víc Tě milovat. Amen.
Přátelé v Kristu,
apoštol píše Korinťanům i nám. Základ Boží stavby v lidských dějinách
je již položen a tím základem je Ježíš Kristus. Různé sbory a různé
církve, různé generace křesťanů, ale i každý z nás osobně, staví na
tomto základě. Každý, ať dává pozor, jak na něm staví, neboť dílo
každého vyjde najevo. To znamená, svou vírou každý z nás pracuje na
společném základě, ale to dílo je vnitřní, je sice skutečné, ale je
skryté v tom smyslu, že to dílo nemohou lidé plně přehlédnout, přesně
evidovat ani kompetentně zhodnotit. Člověk - křesťan může mít dobrou či
špatnou pověst, jeho současníci ho mohou proklínat či plácat po
ramenou, může se těšit uznání, může se těšit pohrdání, ale je nám
řečeno či přislíbeno, že jeho dílo teprve vyjde najevo, že bude
posouzeno kompetentněji, s větším přehledem, s větší znalostí, s mnohem
větším zájmem a porozuměním než jsou lidé schopni. Dílo každého z nás,
které konáme na pevně položeném a společném základu Ježíše Krista,
vyjde najevo, teprve se vyjeví až před Boží tváří, až v jeho blízkosti.
To nás nemá děsit, tento příslib nám dává svobodu od posudků a soudů
těch, co o nás málo vědí, těch, co o těch nejdůležitějších pochodech a
motivech v nás samých houby vědí a přitom se odvažují soudů. Těch, co
již dnes chybně předjímají ten čas, kdy se to vyjeví. Chodí a posuzují
jakoby se už vše vyjevilo, jakoby hodina pravdy už udeřila. Chodí a
soudí jakoby Božím pohledem, jakoby Božími ústy. Na tom všem společném
základě se dá stavět různým způsobem. Každý vytvoří svou osobní
neopakovatelnou kreaci, svou volnou jízdu se svými skoky a pády s tím,
že ocenění nevyskakuje hned na světelné tabuli, že vyjde najevo až v
nám neznámé budoucnosti. Tak moudře je to zařízeno, tak je to dáno a
každý z nás už jede, už skáče a padá, čas běží k poslední piruetě, ve
které se každému z nás zatočí hlava a oči vylezou z důlků. Pak ustrnutí
a čekání (často marné), propukne-li potlesk a jásot těch, kteří nás již
předešli.
Každý, ať dává pozor jak staví, z čeho staví, staví-li z ušlechtilých,
trvalých kovů, ze zlata či stříbra, či z materiálu méně ušlechtilého a
méně trvalého, z trávy či slámy. Tedy jak stavíš, jde o kvalitu, ta se
teprve vyjeví, oheň zprubuje dílo každého člověka, jeho vlastní variaci
na základě Ježíše Krista. Oheň to vyzkouší a oddělí od sebe co bylo jen
na oko, co bylo sice efektní, ale prázdné, co sice vzbudilo všeobecné
uznání v církvi i mimo ni, ale bylo to jen načinčané, jen pozlátko a
prázdná hilzna. Oheň to od sebe oddělí - zlato a seno v našem díle v
Kristu. Boží soud je a bude Boží. Ale my ten soud spoluvytváříme.
Záleží na Bohu, ale záleží i na nás. Bůh odpouští, je věrný, je naší
poslední nadějí. To ovšem neznamená, že naši bezhlavost a hloupost
označí náhle za moudrost, že náš cynismus nazve solidaritou, že
nedůvěru, závist a chorobnou ctižádost přikryje svou milostí. Naše
životní dílo zprubuje oheň a oddělí od sebe duchovní zlato a seno.
Každý svého soudu strůjcem, ne my sami, ale naše dílo bude přetaveno,
bude prosvíceno láskou a vyjde najevo, do čeho jsme dali duši a srdce,
do čeho jsme v životě investovali, po čem jsme prahli a toužili. To, co
je, to, co se ukáže a vyjeví jako marnost před Bohem, to shoří jak
fagule, seno shoří, marná sláva. Věřící člověk sám bude zachráněn,
ovšem jako ten, který musí projít ohněm. Oheň vyzkouší dílo každého z
nás, když jeho dílo vydrží, tak sláva, když mu to shoří, pak bude
brečet, že toho tolik promarnil. Sám bude sice zachráněn, ale jeho
život, jeho dílo na základu Krista, je-li pouze senem, bude pustotou a
spáleništěm. Platí oboje zároveň - Bůh je milostivý, dovede odpouštět,
ale to neznamená, že máme celoživotní dispens od bolestného zápasu o
kvalitu našeho díla. Bůh je milostivý, ale to ještě neznamená, že bere
to, co jsme zanedbali, zaneřádili a zničili, co je marné, to patří
ohni, co je z lásky, to patří Bohu "věřící člověk bude spasen ovšem,
jako ten, jehož dílo musí projít ohněm." My bychom měli již teď tuto
budoucí situaci našeho soudu v životě nacvičovat. Přiznat chybu i
provinění, to není žádná slabost, to je síla, to je nácvik, zbavit se
již teď toho co ohrožuje svou nekvalitou stavbu, rozpoznat seno i
slámu, ty hořlaviny v našem díle. Předcházet tu zkoušku ohněm, znamená
najít v sobě odvahu odkrývat v našem životě ty slabiny, které
znekvalitňují naše dílo, již teď přihazovat na oheň marností. Přiznat
slabost, chybu i vinu, to je dnes hotová rarita. Přiznat ji a zbavit se
jí, to je pravá předjímka soudu. Jde o to, abychom právě již dnes
soudili sami sebe mnohem spíš a mnohem ostřeji než ty druhé, než
ostatní. Stížností na jiné lidi nebudeme lepší. Zápas s vlastním
svědomím, to je priorita vnitřního života a ne stálý boj na vnější
frontě, kdy se utápíme v neustálé kritice, v nic neřešícím spílání.
Naše věc je na prvním místě posuzovat a soudit sám sebe a tak procházet
očistným ohněm. V Kristu je nám zaslíbena spása, přesto nejsme ušetřeni
zápasu mezi právem a bezprávím, pravdou a lží, dobrem a zlem. Teprve
přes bolestné zážitky si uvědomíme zvěst, radostné zvěsti: jsme na
cestě od viny k smíření, od trápení k radosti, od smrti k životu.
Budeme spaseni, ovšem jako ti, kteří prošli ohněm. Těm z nás, kteří
žijí Boží vůli a Boží soud, již dnes platí Kristův příslib: Ten, kdo
plní vůli mého Otce, na soud nepřijde, ten již přešel ze smrti do
života. Amen.