Pchajte sa, gde sú place!
Slovácko > HORŇÁCKO > OSOBNOSTI HORŇÁCKA (zatím nedoděláno) > Břetislav Rychlík (klikněte na další odkazy) > Fejetony B.R. (je jich fakt dost) > Pchajte sa, gde sú place!
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Pchajte sa, gde sú place!
Festival folkloru ve Strážnici čelí civilizační povodni
"Vidím, jak hudecký soubor smyčcový ustupuje plechům a s nimi bědnému odvaru jazzovému; jak svěčné domácí oblékání, vyrovnávající společenské rozdíly a povznášející stejně bohatého i chudého do duchovního šlechtictví, mizí v tovární záplavě cajku a konfekce. Sběrným filmem rozplývá se před mýma očima bohatství lidové kultury v civilizační kal a náš nárok na světový podíl v tvárné osobitosti ustupuje uniformní bezbarvosti." Národopisec a biolog Vladimír Úlehla s tragickou beznadějí prorokuje osud lidového umění ve své Živé písni. Knihu inspirovaly především Úlehlovy cesty za strážnickými zpěváky a hudci v době protektorátu spolu s nejznámějším lovištěm slovácké písně -- Horňáckem. Úlehla psal knížku až do své smrti 3. července 1947. Dílo nedokončil. Přesto viděl naději v mladých lidech. Píše, že je třeba podchytit "ne již ochotnictvím, ale soustavnou prací to, co přes všechnu starobylost, niternou hodnotu a napájivost není samo dosti silné, aby se udrželo v civilizační povodni".
Po 56 letech
Přesně po padesáti šesti letech se ve Strážnici v sobotním červencovém podvečeru ve skanzenu vesnice jihovýchodní Moravy odehrál tento obraz: Pod širým nebem současně hrály a zpívaly mladá strážnická cimbálová muzika, ženský sbor z Uherského Ostrohu, mužský sbor z horňáckého Lipova, podlužácké sbory z Moravské Nové Vsi a muzika Jožky Severína, mužský sbor a muzika Jury Petrů z Kyjova, Martin Hrbáč se svými hudci z Horňácka, ženy z Buchlovic, muži z Bukovan, všichni v krojích. Kolem všech se přelévají hrozny lidí nejrůznějšího věku v civilu, v onom "továrním cajku a konfekci". Muzikanti si půjčují nástroje, k slyšení je nejpestřejší pěvecký i hudební projev, jak jedna píseň střídá druhou. Podle nálady a hlasu srdce. Vedle toho prozpěvují osamocené skupinky, trojice, dvojice i jednotlivci. Puzeni zvláštní touhou popírají Úlehlovu skepsi, podle níž píseň (pokud žije) je "útvar velmi osobitý na určitý způsob života navyklý, jako pták, motýl, rostlina". Ve skanzenu budov bez života a původního smyslu povstala před očima plastická kulturní mapa Moravy. Byl druhý den 57. ročníku Mezinárodního folklorního festivalu ve Strážnici. Pořad, věnovaný praotci primášů Romovi Jožkovi Kubíkovi z Hrubé Vrbky, otcům pokračovatelům Slávkovi Volavému, Jaroslavu Staňkovi, Jurovi Petrů a synu Jaromíru Nečasovi, se ve své druhé polovině řídil pokynem, který uděloval svým muzikantům Jožka Kubík: "Pchajte sa, gde sú place!" Tedy -- najděte si prostor pro vlastní prosazení, pro improvizaci a svobodný projev. I nejprotřelejší návštěvník folklorních festivalů si musel položit otázku: Je v tuto chvíli v České republice místo, kde se odehrává stejný důkaz "dědictví otců"? Člověk je bytost kontinuální. V čem, krom víry, se může náš zpřetrhaný duchovní život opírat o takovou bezprostřední sílu? Folklor je volně přeložitelný jako vědomosti lidu. Ludvík Vaculík napsal u příležitosti oslav stého výročí Národopisné výstavy českoslovanské v roce 1995: "Ano, to slovo je zatíženo kulturní politikou komunismu, jež si na lidovém umění dělala alibi ve svých zločinech. Přesto se divím nedovtipnosti lidí, kteří 'folklor' považují za výpěstek onoho režimu. Za komunismu se propagovalo i jídlo, komunismus padl, a přece jíte dál, hlupáci!" Strážnické slavnosti byly založeny v roce 1946 v poválečné euforii. Nepřímo tak navazovaly na vlastenecky zaměřené slavnosti uspořádané v areálu vinných sklepů Plže v sousedním Petrově v roce 1939. U zrodu stála inteligence malého moravského města, nápad s pořádáním hudeckých, pěveckých a verbířských soutěží jim vymyslel právě skeptický Vladimír Úlehla. Strážnice prošla obdobím ideologizace folkloru. Na pódiích jezdily alegoricky ověnčené traktory, mezi autory probíhala vlna budovatelských lidových častušek (Lenin sokol sivý/Stalin sokol bílý/červenú hvězdičkú cestu osvítili). Někdejší až stotisícové návštěvy se po převratu logicky prosívaly až v letošních jedenáct tisíc svým způsobem osvícených milovníků folkloru. Bouřlivé a spontánní ovace provázející černé bubeníky z africké Rwandy, transylvánské Romy z Rumunska či ohlas na vystoupení indiánů z Ekvádoru, ukrajinského ženského sboru jsou školou tolerance v praxi. Každoroční účast slovenských souborů je přirozeným pokračováním vztahů rozdělených národů. Je v řádu věci, že politická elita (s výjimkou Petra Pitharta před pěti lety) neumí najít do Strážnice cestu. S plnými ústy národních zájmů straší občany a po večerech zmožena tímto "nacionálním dílem" si hraje na velký svět na provinčních estrádách, muzikálech a v obskurním žitě normalizačních hvězdiček české pop-musik.
15.07.2002