„V tu chvíli ho ďábel opustil a hle, andělé přistoupili a obsluhovali ho.“
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Datum: 2003-03-23
Biblické slovo, které se dnes pokusíme odtajnit a rozkrýt, je zapsáno
ve 4. kapitole Matoušova evangelia, ve verši 11., kde čteme:
„V tu chvíli ho ďábel opustil a hle, andělé přistoupili a obsluhovali ho.“
Ó Pane, dej, ať Tvé slovo padá do úrodné země, ať se ujme, ať sílí a roste, ať promění poušť i úhor v Tvou zem. Amen.
Přátelé v Kristu,
tibetský Dalajláma navštívil v posledních letech několikrát naši zem.
Jsem opravdu zvědav, bude-li i nadále zvaným hostem. Při svých
návštěvách nám vždy vzkazoval: „Máte opravdu krásné náboženství,
nemusíte hledat jiné, jde spíše o to, ho skutečně žít.“ Vystavuji před
nás tento výrok, stavím ho do protikladu k výroku Martina Heideggera,
který po druhé světové válce ve zděšení řekl: „Už jen nějaký jiný Bůh
nás může zachránit.“ Ne, já to tak necítím, cítím to jako Dalajláma.
Máme dobrou až krásnou víru, jde o to vystihnout její jádro a zdroj,
znovu a nově ji oživit tím, že ji budeme žít. Jde o to, aby se znovu
vyjevila v plné kráse. O to jde, o to se snažíme i zde u Salvátora a na
jiných místech. O to se snažíme, i když se rozejdeme do dalšího týdne a
jdeme si takzvaně „po svém“. K oživení naší víry jistě patří i nové
uchopení slavení a svěcení našich svátků, stejně jako diferenciace
různých období v roce, různých časů v roce, které nabízejí rozmanitým
lidem společný duchovní motiv, společný ponor, společnou koncentraci
těch, kteří se chtějí spolu sou-středit kolem svého středu, kterým je
Ježíš Kristus, živý Pán, který je zároveň s námi a zároveň přichází z
Boží plnosti. Rozlišení různých časů v roce a společná koncentrace
svědčily o žité víře. Dnešní zgleichšaltování času, jeho monotónnost či
stereotyp svědčí o víře již použité a ne příliš mocné. Jsme v době
postní, dnes je třetí neděle postní, jaký je smysl a přínos půstu či
postu? Před čtrnácti dny jsem byl v Brně na právnické fakultě a na
chodbě mě rozpoznal jeden student a zeptal se: Jsem křesťan a chci se
postit, jak přísně to musím dodržovat. Trochu jsem se zarděl, přišlo mě
to trochu jako z Písma, ještě, že neřekl: „Mistře dobrý, co mám činit,
abych byl spasen“ a pak, já nejsem žádný fachman přes půst, askeze to
není moje parketa a tak jsem trochu koktal: „Nejde v prvé řadě o to se
omezit a trochu potrápit, jde o to soustředit se, nabrat novou sílu,
vnitřně se posílit. Nevím, jestli jsem studenta uspokojil, když mu šlo
hlavně o to, může-li si dát v postní době pivo čili nic. V době postní,
již třetí neděli, společně rozjímáme o Kristově pokušení na poušti.
Ježíš po svém křtu a před svou cestou do světa, těsně před svou cestou
směrem do Jeruzaléma, směrem na Golgotu odešel na poušť, kde se postil
čtyřicet dní a čtyřicet nocí. Čtyřicet dní byl Mojžíš na hoře Sinaj,
kde mu byla předána petrifikovaná Boží vůle, čtyřicet let bloudil
Izrael pouští, čtyřicet dní vydržel Eliáš s Božím pokrmem, „ještě
čtyřicet dní a Ninive bude zničeno“, tak volal Jonáš ve velkoměstě
propadlému zlu, čtyřicet dní zápasil Ježíš na poušti, čtyřicet dní před
velikonocemi začíná doba postní. Ježíš na poušti pouze nehladoví,
koncentruje se, vede zápas se zlem, s tím zlým, před svou cestou směrem
do Jeruzaléma si to s ním musí vyříkat a vyřídit. Ani křesťan v době
postní, čtyřicet dní před velikonocemi, pouze nehladoví, ale
soustřeďuje se, obezřetně hledá v čem se nyní, tento rok, skrývá zlo,
které se ho bude snažit nahlodávat a svést z cesty následování, jakou
má aktuální podobu a aktuální příhovor, čím letos argumentuje, co
slibuje. Čtyřicet dní a čtyřicet nocí. Noc je duchovně významná. Hlavní
křesťanské svátky vánoce, velikonoce v sobě obsahují noc. Je to s
podivem, vždyť to jsou dny. Velikonoce by se měly spíše jmenovat svátky
velikého rána nebo svátky třetího dne, slavná neděle. Velikonoce to je
starozákonní pojem, zážitek dávných židů, kteří se právě za velké noci
vydali na cestu za svobodou, o velké noci Izraele začal ten šílený
podnik víry, vyjití, které všichni realisti, racionalisti i prognostici
museli nahlížet jako pochod smrti. Jasná smrt, která se promění v Boží
život, to je společné téma židovských i křesťanských velikonoc. V noci
vyšel Izrael z otroctví, v noci zápasil Jákob s nepoznatelným u potoka
Jabok, čtyřicet dní a čtyřicet nocí zápasil Ježíš na poušti s tím,
kterého naštěstí rozpoznal, kterého přes jeho skrytost a zahalení
identifikoval. Čtyřicet dní a čtyřicet nocí v postní době má křesťan na
to, aby kolem sebe a v sobě rozpoznal zlo, aby si stanovil co je zlé,
co je ještě horší a co je nejhorší, protože často nemůže volit pouze
mezi dobrem a zlem, ale můžeme pouze volit ze dvou zel to menší. V době
postní se soustřeďujeme na zlo v nás samých, neříkáme „peklo to jsou ti
druzí“. Nemyslíme si, že zlo je „tam venku ve tmě“. Snažíme se ho najít
v nás samých a demaskovat ho, zmapovat ho, oklasifikovat ho. Židovský
myslitel Amos Oz například nachází největší zlo v lidské zbabělosti.
Cituji: „Skutečně zneklidňující je zbabělost, která se šíří mezi
relativně slušnými lidmi vždy, když by se měli zlu a násilí postavit.
Agresi se nedá čelit tím, že se jí ustupuje.“ Důležité je čelit zlu
včas, dokud to ještě jde, dřív než naroste do obludných rozměrů a kdy
se s ním už nic dělat nedá, alespoň nic rozumného. Často hledáme řešení
až když to žádné řešení nemá. Opakem lhostejnosti a zbabělosti je ta
postní ostražitost, která se snaží zlo rozpoznat, pojmenovat, odhalit
ho ještě včas, hned v zárodku.
Tím, že jsem před třiceti lety složil píseň „řekni ďáblovi ne“ se
stalo, že se mě lidi často na ďábla ptají, jako bych byl nějaký expert
přes ďábla. To by bylo nebezpečné. Ale přiznávám se, že mám myšlenkové
obrazy a symboly rád, řeč mýtu dovede vystihnout a přiblížit skryté
pravdy, pohádky dobře mapují spodní proudy života. Ďábel i anděl, to
chápu. Když říká apoštol Pavel, že „ďábel obchází jako lev řvoucí,
hledaje koho by sežral“, tak tomu rozumím. Jak známo Martin Luther
viděl ďábla tak zřetelně ve své pracovně, že po něm mrštil kalamářem.
Já jsem zde z této kazatelny často barvitě popisoval ďábla i anděla.
Rád objevuji nové rysy ďábla, abychom ho mohli snáze rozpoznat. V
minulém kázání bratr Miloš popsal ďábla, jak slibuje něco, co ani ve
skutečnosti není. Ďábel jako virtuos virtuální reality, to je slušné.
Senátor Daniel Kroupa mně připomněl jednoho církevního otce, který
říkal, že ďábel je opice Boží. To znamená, je zlý, ale přitom stále
Boha napodobuje, imituje ho, staví se jako by byl plný lásky a
porozumění. I v Kristově pokušení na poušti vystupuje jako ten, kdo to
s člověkem myslí dobře, jako seriózní partner v debatě, jako zbožný
znalec písma, který zpaměti cituje úryvky žalmů. Ďábel jako Boží opice
chce být jako Bůh, ale nemá to srdce. Je to jenom image, který má
zakrýt hroznou podstatu. Kristovo pokušení na poušti končí tím, že
Ježíš ďábla odhalí, nazve ho jménem, prohlédne až k jeho podstatě. „Jdi
z cesty, satane.“ „A v tu chvíli ho ďábel opustil a hle, andělé
přistoupili a obsluhovali ho.“ Ďábel nesnáší odhalení. Jakmile je
rozpoznán a odhalen, okamžitě se vytrácí, mizí, jde o dům dál. „V tu
chvíli ho ďábel opustil a hle, andělé přistoupili a obsluhovali ho.“
Lidské srdce není samotka ani izolace. Je to místo vztahů, setkání a
utkání. Hned jak vypadne ten virtuóz a imitátor, už místo něj na jeho
místo přicházejí andělé a obsluhují Krista. Představuji si to jako v
boxu, po těžkém zápase. V rohu ringu toho borce ovívají, otírají, mažou
mastmi a dávají mu pít. Po těžkém zápase jsou tu andělé, pomocné síly,
Boží obsluha. To je cíl a smysl postní doby. Čtyřicet dní a čtyřicet
nocí se máme soustředit, abychom v sobě a kolem nás identifikovali toho
zlého - člověka nepřítele. Až když ho v sobě poznáme, až když mu
pohlédneme do tváře, zmizí. Na jeho místo nastoupí andělé, Boží
obsluha. Na konci postního období jsou velikonoce, na konci postního
období to můžeš zažít: Ďábel Tě opustil, andělé jsou Ti nablízku.
Je tu řeč o andělích. Tak docela závěrem. Minulý týden jsem byl v
gymnáziu v Semilech a v ředitelně visel obraz s názvem „Člověk utěšuje
anděla“. Člověk konejší plačícího anděla. Anděl pláče, když je válka.
Elia Wiesel popisuje židovskou legendu. Izraelci jásali, zpívali a
troubili, když moře smetlo faraónovo vojsko. Andělé se na ně zlobili:
„Vy se radujete, troubíte a tady umírají lidé“. Smrt nesmí být
glorifikována za žádných okolností. Je válka a anděl pláče. A méně
citlivá bytost, člověk ho konejší. „Ta válka je proto, aby nemusely být
další války“ a hle, anděl pláče ještě usedavěji. „Blahoslavení plačící,
neboť oni potěšeni budou.“ Amen.