Šupot u Kyjova
Slovácko > HORŇÁCKO > OSOBNOSTI HORŇÁCKA (zatím nedoděláno) > Břetislav Rychlík (klikněte na další odkazy) > Fejetony B.R. (je jich fakt dost) > Šupot u Kyjova
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Šupot u Kyjova
Trochu to připomíná pokusy s konkrétní hudbou. V časech počítačových zvukových efektů a hudebních mixů Cimbálová muzika Jury Petrů natáčela v terénu písničky na CD "Konec u Kyjova". Prostředí vnímali jako námět a zasazovali do něho muziku a písničky. To všechno mělo představovat jakýsi "pomyslný den folklorního života na Kyjovsku od ranního probuzení až do večerního rozjímání" (Jiří Petrů). To by samozřejmě nebyl nápad původní, nakonec Jiří Pavlica s Hradišťanem v noci z 22. na 23. červenec před dvaceti lety nahráli LP "Od večera do rána". Na klasických nahrávkách doslovných evergreenů slováckých lidových písniček je slyšet praskot ohně, nalévání vína a živý ruch kolem muziky a zpěváků i ranní zpěv ptáků. Natáčení kyjovského CD však trvalo celý rok, v různých ročních obdobích. Muzika experimentovala se zvuky přírody, lidských činností od všednodenních prací přes vážnost bohoslužby ve slováckém kostele po opilecké výkřiky při furiantském "draku". Ve dvou skladbách dospěl její vedoucí tam, kde se léta pohybuje Jiří Pavlica. Na albu jsou dvě jeho vlastní kompozice: "Strom" se zvláštním rytmem "slováckého Bolera" a "Šupot z Moravy", v němž si Jiří Petrů splnil svůj dávný sen a vytvořil na vlastní téma něco obdobného, jako tvoří legendární úprava BROLNu "Šuchom z Kokavy". Tu tvoří uzavřený motiv několika východňárských písní. Muzika pojmenovaná po svém zakladateli Jurovi Petrů starším se doplnila lidovými hudci z okolních obcí stejně jako muzikanty hrajícími vážnou hudbu. Hudební naturščik, vyučený oční optik Jiří Petrů mladší, mohl v dramaturgii zúročit dlouholeté výsledky své sběratelské činnosti v regionu Kyjovska. Muzikanti, vycvičení léty hraní ve folklorních špeluňkách, službě regionu a Slováckému souboru v rodném městě i konkurencí na festivalech v Kanadě, USA, Japonsku, Argentině, jsou ve formě, kdy si mohou dovolit překračovat hranice žánrů. Takže lidoví hudebníci hrají skladby v úpravách a aranžích Jiřího Petrů na pomezí vážné hudby. A držitel světových ocenění ve hře na baján Jan Meisl mladší doprovází rekruty stylem hospodského barda při jízdě na žebřiňáku. Pěvecky na nahrávce dominuje rodinný klan Petrů - otec Jiří a dcery Jana s Bohdanou. Jiří Petrů se při zpěvu syrově a spontánně vloží do atmosféry každé písničky. Zpívá po kyjovsku vysokým "grífem", věren názoru primáše Jožky Kubíka z Hrubé Vrbky: "Život temu národu dat. Ten život!!!" A mimořádným zážitkem a velkým počinem muziky Jury Petrů je "znovuobjevený talent" sedmasedmdesátileté Romky Emilie Machálkové. Vynikající zpěvačka se narodila v cikánském táboře, rozloženém mezi Kyjovem a Svatobořicemi. Tady se naučila písničky od svého staříčka Pavla Holomka, který zahynul v plynových komorách v Osvětimi-Březince. Rod Holomků dal světu několik romských intelektuálů. První romský vysokoškolák, prvorepublikový doktor práv Tomáš Holomek, byl synem Pavla Holomka a strýcem Emilie Machálkové. Ta přežila s rodiči holocaust díky statečnosti starosty Nesovic u Kyjova, kam se odstěhovali začátkem třicátých let. Ve Svatobořicích by je zřejmě poté, co představenstvo obce už v únoru roku 1939 žádalo premiéra Berana jako hlas lidu o radikální řešení cikánské otázky, čekal osud všech jejich příbuzných. S muzikou Jury Petrů zpívá Emilie Machálková romsky "Denáž, more, denáž": Utíkej, cigáne, utíkej, četníci tě honí, nesou řetězy a chtějí tě spoutat. Kyjovští muzikanti utekli svobodně folkloristické konzervě a nespoutaně se inspirovali k vlastnímu pohledu na tradici. Občas to chce drobně ubrat, zkrátit, vrátit se z některé odbočky dříve, ale kdo by se tím trápil, když cíl je správný - jako každá odvážná cesta.
23.06.2003