Fotograf odlétajícího města
Slovácko > HORŇÁCKO > OSOBNOSTI HORŇÁCKA (zatím nedoděláno) > Břetislav Rychlík (klikněte na další odkazy) > Fejetony B.R. (je jich fakt dost) > Fotograf odlétajícího města
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Fotograf odlétajícího města
"Žádná ideologie nemohla omluvit tak obrovskou zradu na tomto rozsáhlém krajinném úseku. Asi je to jakýsi nepsaný zákon, který nutí člověka vzdorovat, stát na straně ponížených, zraněných a bezbranných." Takto mluvil malíř Bohdan Kopecký o pohledu do znetvořené tváře Mostecka; nazýval to hledačstvím skryté poezie. Pro fotografie brněnského rodáka Jiřího Baláše tato metafora platí beze zbytku. I pro něj se stalo ničené město domovem vyvzdorovaným. V osmdesátém roce minulého století stál autor těchto řádků fascinován před několika Balášovými panoramatickými fotografiemi města, které mu doslova za zády létalo do povětří. Protože: "V souladu se zásadním rozhodnutím předsednictva Ústředního výboru Komunistické strany Československa ze dne 2. 11. 1962 schválila vláda zásady likvidace staré části Mostu," čtete na záložce knihy fotografií Most Jiřího Baláše (Nakladatelství Hněvín, 2001). Jiří Baláš byl vzděláním vodohospodář, do mosteckého kulturního života vletěl s temperamentem jako meteorit. Soustavně začal fotografovat starý Most a jeho obyvatele začátkem šedesátých let. Během legendárního srpnového týdne v roce 1968 vycházely jeho fotografie ve zvláštních vydáních mosteckého Rozvoje. V normalizaci byl okamžitě vyhozen z místa, zbaven možnosti publikovat a vystavovat. Komunistická tajná policie Jiřího Baláše, jeho rodinu a přátele vystavila obrovskému tlaku. Chtěla získat jeho fotografický archiv, aby mohla vytipovat lidi, kteří se zúčastnili protiokupačního odporu. Baláš se zlomit nedal, archiv nevydal a ukryl. Pracoval jako dělník v podniku Severočeské vodovody a kanalizace, fotografoval do šuplíku, vehnán do pasti osobních problémů začal pít. Zemřel na prahu svobody 13. prosince 1989. Bylo mu jednapadesát let. Nikomu nestačil říct, kde má ukryty negativy. Z trosek jeho archivu, kde chybí celý srpen 1968 či atmosféra města těsně před likvidací, sestavili Vlastimil Novák, Josef Farský a Oldřich Kopta knihu fotografií doplněnou vzpomínkami přátel a básněmi Evy Oubramové. Jiří Baláš s mimořádným pozorovacím talentem nafotografoval paměť zničeného města, jeho neviditelné vrstvy v tvářích a gestech lidí, v mlhách mezi mosteckými zdmi a nad střechami domů. Ještě před tím, než Eva Oubramová napsala:
V hotelu Grand létají povětřím děti
u hotelu Praha cikáni svátek světí
Žlutý pes Roma ulovil krysu Třetí
A město odlétá A město letí
Ve chvíli výbuchu stisknul Jiří Baláš spoušť. Zastavil čas a vyfotografoval válku, kterou proti nám vedla lidská pýcha jménem komunismus. Aniž o to usiloval, zařadil se po boku malířského díla Bohdana Kopeckého, poezie Emila Juliše, esejí Josefa Jedličky.
17.06.2002