„Že zůstáváme v něm a on v nás, poznáváme podle toho, že nám dal svého Ducha.“
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Datum: 2004-06-06
Biblické slovo, které může dnes nabudit naše srdce, je zapsáno v prvním
Janově dopise, v kapitole 4., ve verši 13., kde stojí psáno:
„Že zůstáváme v něm a on v nás, poznáváme podle toho, že nám dal svého Ducha.“
Ó Pane, děkujeme Ti, že to zkoušíš stále znovu, potěšit nás, zaražené. Amen.
Přátelé v Kristu,
dnešní neděle, ta první po Svatodušních svátcích, je jednou provždy
nazvána nedělí trojiční. Křesťané na celém zemském povrchu jsou zváni
ke společnému soustředění nad tématem jediného Božího zdroje, který se
projevil různým způsobem. Slavili jsme Velikonoční a Svatodušní svátky
a slavit svátek znamená přece znovu prožít, vnitřně zpřítomnit ten
dávný děj. V přítomnosti se ponořit do toho dávného a ponořit se i do
toho budoucího. Na základě Velikonoc - jsem v rozpacích, když se mně
někdo zeptá - jsem-li ze své víry optimista. Optimista věří, že vše
dobře skončí, že vše dobře dopadne, optimista možná ještě na Velký
pátek dopoledne věřil, že se něco stane, že Ježíš sestoupí z kříže, že
se zatřese zem, otevřou se hroby a kříže padnou k zemi. Optimista věřil
do poslední chvíle, že Bůh zasáhne a prokáže svou moc, že Bůh těm
mocipánům – Herodovi, Kaifášovi i Pilátovi – vytře zraky. Optimista byl
na Velký pátek, po třetí hodině odpolední, vážně raněn, žalem mu puklo
srdce a stal se z něj nejzavilejší pesimista.
Řeknu-li o sobě, že jsem optimista, pak jako bych nevnímal ten
hrozný odpad stvořených lidí od svého Tvůrce, v jehož důsledku byli od
Ábela po dnes sužovány, týrány a systematicky vyvražďovány miliony
lidí. Pak jako bych věřil, že lidé jsou v podstatě dobří, a že se mají
nechat vyznít, vždyť ono se to nějak vyvrbí a oni dostanou rozum a
vývojem dojdou poznání. Nejsem optimista a vím, že to může skončit
špatně, vím, jak těžce váží hřích. Vím, co může, své podstaty zbavený,
zbujelý člověk všechno napáchat. Ne, nejsem optimista, ale mám naději.
Nechci uvěřit v poslední platnost výnosů toho padlého lidství, nevěřím
tomu triumfu pomýlené moci. Popravčí instrument dřevo kříže, hranice,
šibenice, plynové komory, to je pravda, smutná pravda, která je zároveň
do nebe volající urážkou Pravdy. Nejsem optimista, ale mám naději, že
Bůh je zazší, že za těmi hrůzami a propadáky je ještě podstatnější
podstata, která probleskla v neuvěřitelném příběhu Syna člověka.
Svatodušní svátky nám sdělují: ten příběh „opravdového člověka“
nekončí. Bůh se jednou rozhodl, že bude pobývat s člověkem a jde o
trvalý pobyt. Na počátku bylo slovo a to slovo bylo u Boha, to slovo
byl Bůh a slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. A to tělo bylo
ukřižováno, mělo být smeteno ze světa, ale ten logos – to Slovo – ve
světě zůstalo a zůstane navždy, co svět bude světem stát. Pán Bůh je
přítomen, jeho poselství, jeho logos, je lidmi ze světa nevymýtitelné,
zůstává i navzdory všem světským organizátorům lidského pobytu ve
světě. Učedníkům, kteří při nanebevzetí Krista pilně hleděli na nebe,
kteří zírali – říkají dva muži v bílém, náhodní kolemjdoucí v bílém –
co pilně hledíte do nebe, jak odešel, tak zas přijde. Sám Ježíš říkal
před svou smrtí svým věrným-nevěrným: já odejdu, ale nenechám vás
samotné, pošlu svého Parakléta. Po svatodušních svátcích, o neděli
trojiční, si znovu uvědomujeme jakým způsobem je Bůh s námi, jak bytuje
ve světě po odchodu Syna. Paraklétos – kraličtí překládají Utěšitel,
prof. Žilka Přímluvce, Petrů Zastánce. V latinském překladu na jednom
místě překládají advocatus. Advokát vzbuzuje představu soudu. V
prastaré starozákonní knize Job je v prologu pozemským pisatelem líčen
nebeský soud. Satan přichází před nejvyšší tribunál, před Boží trůn v
roli žalobce. Obviňuje člověka, žaluje ho u Boha. Satan v tomto popisu
nevystupuje jako protivník Boží, ale jako protivník člověka. Žaluje na
něj, žaluje ho. Jakoby Satan hájil stvoření před člověkem, jakoby i
dnes žaloval, ó Bože, do čehos to duši dal. Jen pohlédni, lidi ničí
sebe navzájem, ničí zemi i vzduch, jejich pýcha nakonec zdemoluje
všechno. Jsou nepolepšitelní, propadli droze násilí a moci, ničeho si
neváží, milují více tmu než světlo, vše čisté pošpiní - hrůza. A když
někdo uvěří, tak jen a jen pro výhody. Jen to zkus, odejmi člověku
věrnému Jobovi výhody požehnaného života a já se vsadím, že Tě odvrhne
a prokleje. Člověk se odvrátil, je pomýlený a nebezpečný sobě i celému
stvoření, tak žalobce žaluje člověka. Je to divný soud, kde je pouze
žalobce. A nyní se u nejvyššího soudu objevuje i advokát – Paraklét –
Zastánce a Přímluvce člověka. Jako kdysi praotec Abrahám prosil za
zvrácenou Sodomu, škemral za lidi – co když v tomto městě najdeš deset
spravedlivých, tak i Paraklét neúnavně bojuje za člověka. Mám tam ve
světě ty své, není jich mnoho, ale drží se – v ústavech pro mentálně
postižené, v azylových domech, na různých pracovištích je mnoho těch,
kteří slouží, kteří i svými činy touží po nápravě věcí lidských, kteří
usilují o spravedlnost a touží, Bože, po Tvém pokoji a po Tvém
království. Paraklét jako ten, kdo věrně stojí za člověkem, na jeho
straně, kdo vzdoruje přísnému žalobci, věrný zastánce a přímluvce
lidského rodu a konkrétních lidských životů. Ale obraz soudu je poněkud
zavádějící, neboť soudce má být, nebo musí být nestranný, nezaujatý.
Ale my ze začátku Janova evangelia víme o zásadní propojenosti
nejvyššího soudce s tím advokátem. Ti dva nejsou jen známí, nejsou
jenom příbuzní, nejsou pouze spojeni ve svých zájmech. Ten advokát a
soudce, to je přímo jeden a ten samý. „To slovo bylo u Boha, a to slovo
byl Bůh“. Je to jedna bytnost, jeden zdroj, je to pořád jeden a ten
samý, ten na Božím trůnu, ten obhájce, ten na kříži, i ten Beránek
zbitý, který je také na trůnu v nebesích. Pořád jeden a ten samý, stále
týž, neproměnný v různých peripetiích. „Také my jsme poznali lásku,
kterou Bůh má k nám a věříme v ní.“ Tak to cítil před dvěma tisíci lety
evangelista Jan a tak to cítíme i my. I my jsme poznali lásku, kterou
Bůh má k nám a věříme v ní. A právě to, že to tak v srdci cítíme, právě
to svědčí a dosvědčuje, že ten Přímluvce a Utěšitel, že ten Paraklét
skutečně existuje, že působí a jedná, že je to skutečná síla, prožitek
a zážitek Boha. Jak odešel, tak zas přišel. A ten Paraklét není jen
náhradou za Ježíšovu tělesnou nepřítomnost. Je to nová poloha Boží
přítomnosti a Božího působení ve světě. Často jsem upozorňoval na to,
že měl Pán Ježíš se svými učedníky kříž. Jakoby to stále nemohli
pochopit, stále znovu sklouzávali a viděli to vše z pozemské
perspektivy a z pozemské logiky. Nešlo jim to pochopit tu Boží
svrchovanost, neviděli to Boží, ale to lidské. Ježíš se na ně
několikrát přímo zlobil a nechápal, že to nechápou. Ani po Kristově
smrti a v zážitcích Kristova zmrtvýchvstání nejsou ti jeho nejbližší v
obraze. Je to na ně příliš, působí dojmem dezorientovaných. Ale po
svatodušních svátcích, kdy se Bůh vrací ke svým opuštěným v Paraklétu -
v Duchu znovu ožívají. Náhle chápou i to, čemu předtím nerozuměli.
Přijetím Utěšitele náhle mají účast v Bohu, jsou spoluúčastníci Božího
příběhu, který pokračuje. Náhle rozumí Ježíšově vydanosti na zemi i
jeho oslavení na nebi. Paraklét - Duch Boží má tu vnitřní moc, že
člověk v sobě zažije a pozná lásku, kterou Bůh k nám má. V Utěšiteli v
nás Boží láska dosáhla svého cíle, ona umožňuje, že člověk, který se
podobně jako Nikodém stále ptal, kroutil hlavou, přešlapoval na místě a
nešlo mu to na rozum, že to náhle zažije, pochopí a vyrazí na cestu
následování. „Že zůstáváme v něm a on v nás, poznáváme podle toho, že
nám dal svého Ducha.“ Duch – Utěšitel je síla, kterou poznáme v sobě
jako navštívení, jako zmocnění, jako dar osvícení, který dopomáhá k
prozření. Poznáváme, že zůstáváme v něm, že zůstáváme v jeho lásce a
věříme v ní. Amen.