Citovky a řachandy Jiřího Bulise
Slovácko > HORŇÁCKO > OSOBNOSTI HORŇÁCKA (zatím nedoděláno) > Břetislav Rychlík (klikněte na další odkazy) > Fejetony B.R. (je jich fakt dost) > Citovky a řachandy Jiřího Bulise
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Citovky a řachandy Jiřího Bulise
Zpráva o jeho smrti na silnici mezi Prostějovem a Olomoucí zasáhla před deseti lety, 12. května 1993, kolegy a přátele jako blesk. Přitom první informace, které nikdo nechtěl věřit, měla absurdní průběh. V české redakci BBC vypadla z faxu zpráva ČTK, že dopoledne zahynul po autohavárii na vnitřní zranění brněnský hudební skladatel Jiří Bulis. Redaktor Julek Neumann ji v podvečer volal členům Bulisova kmenového HaDivadla, kteří právě hostovali v Praze, a až poté se rozdrnčely telefony do Brna. Nekonečné chvíle nikdo nebyl schopen zlou zprávu vyvrátit ani potvrdit. V noci začal náhle rozhlas hrát jeho píseň "Hosté na zemi", a až poté hlasatel zprávu o Bulisově smrti s jistotou potvrdil. Jako by ji svým pomalým tempem nebožtík kráčel z věčnosti váhavě a po svém ohlásit sám. Tehdy šestačtyřicetiletý Jiří Bulis měl za sebou muziku k inscenacím kultovní éry Boleslava Polívky a Divadla Husa na provázku, stejně jako k nejsilnějším opusům Arnošta Goldflama a HaDivadla. Jeho hudba zněla ve filmech Chytilové, Jakubiska, Luthera, Feniče, v divadlech ve Francii, Finsku, Německu, Polsku a Maďarsku. Jako šestnáctiletý se stal kmenovým skladatelem amatérského Divadla V Podloubí v rodném Chomutově, které v roce 1961 inicioval o deset let starší vystudovaný geolog Ladislav Vencálek. Ten se v Chomutově octl na umístěnku, nasáknut atmosférou malých divadel v Brně, kde se spolužákem z přírodních věd Radimem Vašinkou založil legendární divadlo poezie Divadlo X. Vencálek zcela změnil osud gymnazisty Bulise. "V divadle nás nezajímal komunální humor, ale ženský a politika," vzpomíná Vencálek. "Jirka byl klouček, ale měl svoji originální hudební poetiku prakticky hotovou už v těch šestnácti letech." To se dá ověřit z připravované rekonstrukce dvanácti písniček z Bulisova chomutovského období, které připravuje k vydání strážce jeho hudebního odkazu, houslista Jan Beránek. Ale také z dokumentárního filmu Rudolfa Krejčíka nazvaného příznačně "Generace bez pomníků". Vencálek vylákal Jiřího Bulise do Brna, kde se Bulis po studiích na pedagogické fakultě a Janáčkově akademii múzických umění přes experimenty s vážnou hudbou definitivně upsal divadelní muzice. S jeho takřka dvoumetrovou figurou vstoupily do Brna staromilské návyky. Dlouhé a pravidelné vysedávání v kavárnách, pojídání zákusků, popíjení kávy a likérů a hlavně pomalé nevykolejitelné tempo. Divadelní muziku, kterou slýchávalo publikum v nabitých sálech Provázku a HaDivadla, dělil s rozkoší a s odkazem na prvorepublikového skladatele Josefa Stelibského na "citovky a řachandy". Písničky si psal kromě divadelních zakázek především sám pro sebe. Zhudebňoval Jesenina, Seiferta, Mikuláška, biblické žalmy, svého zapomenutého chomutovského kolegu z Divadla V Podloubí Zdeňka Šlajse a po smrti své první ženy začal v tzv. teskliveckém období psát texty sám. V průběhu let je zpívali kromě herců HaDivadla Hana Hegerová, Iva Bittová, Jiří Pavlica, Slávek Janoušek, Jaromír Nohavica, přesto zůstal úchvatným zážitkem autorův samorostlý zpěv, navzdory vadám řeči, podivnému frázování, občasnému nevhodnému nádechu. To všecko bylo nepodstatné, protože tesklivec Jiří Bulis dosahoval stejného efektu, jaký folkloristé pozorují u lidových zpěváků. Byl to zpěv duše. S nezařaditelnou směsicí židovské melodiky, šansonů, ruských romansů, cikánské muziky si nevěděli hudební kritici rady. Každá jednotlivá písnička, která po něm zbyla, byla esencí citu a nálady, jaké dosahují vrcholní básníci. Dokázala na minimální ploše zasáhnout srdce a stvrdit neviditelnou lidskou duši s intenzitou a silou, jaké je v dnešním umění schopen málokdo. Jak to ostatně poctivá "citovka a řachanda" má v popisu práce.
26.05.2003