Město, které zmizelo



Město, které zmizelo

Mostecko není jenom terorizováno otrlými gangstery okresního formátu, ale  má i svůj kulturní život. Skupina intelektuálů kolem nakladatelství Hněvín  založila ediční řadu Most, jejímž prvním počinem byla kniha fotografií Most  Jiřího Baláše, zachycující zánik města od padesátých do osmdesátých let minulého  století (viz Respekt č. 25/2002). Druhá obrazová publikace v této řadě Zmizelý  Most vyšla nedávno a symbolicky předjímá období, které fotografoval Baláš.  Přelomem devatenáctého a dvacátého století začíná, začátkem padesátých let  končí. To je období, kdy byl staletý společenský a stavební vývoj jednoho z  nejkrásnějších a nejvýznamnějších českých měst uzavřen a bolševická devastace  zakončená totální likvidací ještě nezačala. Třetím titulem v řadě má být kniha  reprodukcí obrazů Heinricha Loose. Tento konduktér na ústecko-teplické dráze po  svém odchodu do penze koncem dvacátých letech 20. století namaloval a popsal  Most, jak si ho pamatoval ze sedmdesátých let 19. století.V seriálu BBC o vývoji  člověka se mluví o tom, že zásadní změny, které se odehrávají v lidském světě,  jsou mimo naše chápání, probíhají v řádu desítek generací. To, co se stalo s  Mostem, bylo z tohoto pohledu dílem okamžiku, jedné generace budovatelů  komunismu a jednoho rozhodnutí. Při pohledu na fotografie v knize Zmizelý Most  získané především ze soukromých archivů sběratelů se tají dech nad zpupností,  která si dovolila zlikvidovat město, které patřilo po celý středověk mezi pět  nejpřednějších královských měst u nás. Zánik Mostu je mimo naše chápání, rozum  zůstává stát nad takovým zločinem."S vymazáním starého města Mostu z mapy Čech  nastala nepředstavitelná újma celonárodní povahy, kterou již nikdy nelze vyvážit  žádným důvodem hospodářským, ani nahradit žádným tvořivým dílem, protože šlo o  hodnoty neopakovatelné a historií již natrvalo uzavřené." To napsal muž, který  svůj život zasvětil marnému boji o záchranu Mostu, kunsthistorik a specialista  na středověkou architekturu Václav Mencl.Každá fotografie v knize je doprovázena  česko-německým popisem. Autor textů, dramaturg a umělecký šéf Městského divadla  v Mostě Vlastimil Novák musel absolvovat nekonečnou pouť po archivech při  ověřování historických dat a pramenů a umí napsat lapidárně a poutavě komentář.  Tak se třeba u fotografie I. náměstí v Mostě dočteme: "Proměny I. náměstí by  mohly být dějinami města v kostce. Měnily se jeho názvy (Staré, Tržní,  Bismarckovo, Švehlovo, Hitlerovo, Mírové náměstí), nesmyslně se tu bouralo  (renesanční radnice), v duchu doby stavělo (soudní budova a Česká záložna),  odhaloval se tu a strhával pomník (T. G. Masaryka), tramvaje byly vystřídány  trolejbusy a autobusy. Vše pak ukončila v sedmdesátých letech 20. století rychlá  zkáza."Kniha přináší nesmírně vrstevnatý obraz města, kde se uličky, zákoutí a  scenerie utvářely po staletí. Obraz, který doprovází fotografie spolků,  sdružení, sportovních klubů, trhovců, školního žactva, návštěvníků koupaliště i  restaurací a kaváren, neznámých chodců. Čteme jména architektů i majitelů budov.  Český živel se tu prolíná s německým. Most byl jedním z vrcholných děl lidského  ducha a lidských rukou. Nerostné bohatství pomohlo k jeho rozkvětu, aby mu  nakonec přineslo zkázu. Rukou člověka a bezduchým barbarstvím bolševismu sedm  století trvající život starého Mostu skončil.

08.03.2004