„Ježíš jim odpověděl: přišla hodina, aby byl oslaven Syn člověka.“
Hledat
Slovácko
- NOVINKY + OBČASNÝ "DENÍK" 21. březen 2008 - poslední zápis
- O projektu těchto stránek..... a moje velká prosba
- OSTROŽSKÁ LHOTA
- STŘÍPKY ZE SLOVÁCKA
- HORŇÁCKO
- Poutní místo Svatý Antonínek
- Fotbal, tenis a volejbal ve Lhotě
- Fotbal 1. FC Slovácko
- Slovácko v televizi + archiv ČT
- Video: Folklorika v televizi
- Horňácko na internetu
- FOTKY 2005 + 2006
- ZAJÍMAVÉ WWW STRÁNKY
- ZPRÁVY MIMO SLOVÁCKO
- NOVINY NA SLOVÁCKU - tady můžete číst
Datum: 2003-04-13
Biblické slovo, které má dnes na Květnou neděli před naším vnitřním
zrakem rozkvést, aby mohlo vydat svůj plod, je zapsáno v Janově
evangeliu ve 12. kapitole, ve verši 23:
„Ježíš jim odpověděl: přišla hodina, aby byl oslaven Syn člověka.“
Ó Bože, my lidé, my můžeme jen rozsévat. Jen Ty působíš zázrak, že Tvé
slovo roste, šíří se a mohutní pod povrchem naší reality. Amen.
Přátelé v Kristu,
Květná neděle otevírá dokořán svaté děje Velikonoc. Ježíšova krátká
pozemská pouť končí, Ježíš je u cíle své cesty. To vše, co se odehrálo
před tím, směřovalo k tomuto finále, to vše před tím se událo směrem k
Jeruzalému, na cestě, cestou. Ježíšův krátký život byl jedinou poutí do
Jeruzaléma, k cíli Veliké noci. Je zřejmé, že Ježíš věděl k čemu jde, k
čemu se blíží, kam jde. Již cestou ukazoval souputníkům, že „musí jít
do Jeruzaléma a tam mnoho trpět, aby byl zabit a třetího dne bude
vzkříšen.“ Tehdy si ho vzal Petr stranou a káral ho: „Pane, chraň Bůh,
to se Ti nesmí stát.“ Apoštol Petr je vyveden z víry: Bohem seslaný
spasitel musí přece zvítězit, musí vjet do Jeruzaléma v plné slávě,
musí nenásilným způsobem Jeruzalém dobýt. Ano, on dobude srdce všech
věřících a toužících židů a uvede v Jeruzalémě Boží šálom – vítězný
pokoj plný spravedlnosti, porozumění a svobody v Bohu. Mnoho trpět, být
zabit, to se Ti nesmí stát. Takhle ne, Pane, to by byl konec, to by
bylo fiasko, porážka víry. Naopak to musí být definitivní vítězství,
uskutečnění všeho po čem jsme my a všechen lid víry vždy toužili, toho
po čem již tisíciletí prahneme. Pane, pro Boha, to musí být zdar a ne
nezdar. Pán Ježíš se s Petrem příliš nemazlil. Řekl mu doslova: jdi mi
z cesty, satane! Jdi mi z cesty, nezacláněj na mé cestě směrem k
Jeruzalému, ty satane. Tak to schytal, chudák Petr, skála pevné víry,
předobraz všech budoucích papežů, ten, na jehož bedrech je zbudována
církev. Již před lety jsem se zde pokoušel Ježíšovu nadávku Petrovi
zmírnit. Možná, že si pamatujete: možná, říkal jsem, že to Ježíš myslel
následovně. Petře, teď z tebe mluví satan, já ho poznám po medovém
hlase, poznám ho podle argumentace, tehdy jsem se postil na poušti a
on, satan, mi říkal – jen si dej, jseš mladej, co by si se trápil.
Tehdy říkal: jen skoč z věže, Pán Bůh tě ochrání. Pokloň se mi a budeš
pánem a mistrem světa. Tehdy, stejně jako dnes, tvými ústy mi říkal,
trpět je zbytečné a daremné, umřít to znamená konec, vždyť „je lépe
živému psu než mrtvému lvu“, vítězit se musí a ne prohrávat. Tehdy na
poušti jsem mu řekl to samé, co mu říkám dnes, když mluví skrze tebe: „
Jdi mi z cesty, satane“. Snažil jsem se to zmírnit, říkal jsem – možná,
že se jedná o špatný překlad. Satan hebrejsky znamená protivník, možná,
že Ježíš říkal: Petře, nebuď můj protivník nebo Petře, ty protivo
protivnej a oni to hned přeložili z aramejštiny jako „ty satane“. „Jdi
mi z cesty, tvé myšlení není z Boha, ale z člověka“. Nechme už Petra,
vždyť to Ježíš říká nám, Tobě a mně osobně. V tom slově nám odhaluje
věčný problém věřících všech generací, naše smýšlení není z Boha, ale z
člověka. Přijmeme Boží poselství, Boží slovo, ale hned si ho přetvoříme
po svém, upravíme si ho podle našeho vkusu a přání, zařadíme si ho do
našeho smýšlení, do své logiky, do našich přihrádek, kategorií a jiných
omezeností. Vše svaté počlověčíme, vše čisté pokecáme řečmi, vše Boží
si převedeme do našeho smýšlení, neustojíme tu nás přesahující
jinakost, musíme ji pokrátit a odmocnit, aby se to torzo vešlo do
torbičky našeho smýšlení. Ze slova Božího se učíme Božímu smýšlení –
trénujeme, posilujeme, abychom si pomaloučku zvětšovali kapacitu našich
hlav a srdcí, tak připravujeme cestu k novému příchodu Páně.
Na Květnou neděli vjíždí Ježíš do finále, do cílového města, vstříc
velkým dějům velkých dnů a nocí. Na Květnou neděli vjíždí Ježíš do
Jeruzaléma – ne na koni, ale na oslátku jako podivný král, jako malý
alternativní král, jako král podle Božího a ne lidského smýšlení, jako
král Božího království. Zástupy volají: „Hosana, ať je požehnán ten,
který přichází ve jménu Hospodinově, král izraelský“. Davy jásají,
mávají palmovými a vrbovými větvičkami, prostírají své pláště před
malého – velkého krále a Petr si mne ruce, dobře to začíná, davy
jásají, ve vzduchu je akceptace, vřelé přijetí. Vítězství pravdy,
spravedlnosti a pokoje se slibně rozjíždí. Už je to tady, skandují
davy, Petr se raduje, ale pozor, raduje se i ten v něm navždy skrytý.
Začíná to slibně pro všechny zúčastněné. Jeruzalém se raduje, věřící
Petr, ten notorik lidského smýšlení se raduje, protivník se raduje, jen
farizeové si myslí „nic nezmůžeme, celý svět se dal za ním.“ Davy
jásají, jen Boží protiva ten ví, že to nic neznamená. On ví, již tento
pátek budou ty samé davy řvát své „ukřižován buď “. Všichni se na
Květnou neděli radují, ti co nic nevědí, ale co ten, který ví? Ježíš z
Nazareta, náš Mistr a král, co on, jenž ví, která bije. On ví, že bude
muset trpěti a zabit býti. Co on, je sevřen úzkostí anebo sdílí
všeobecnou radost, užívá si ovací či zarytě mlčí? Zpravodaj Jan nám
zachycuje květnonedělní episodu. V Jeruzalémě byli na svátky i řečtí
poutníci. Byli mezi vítajícími a přišli za učedníky, aby jim
zprostředkovali krátké setkání s Ježíšem, chtějí ho poznat, potřást mu
pravicí. K setkání dojde a Ježíš řekl řeckým poutníkům: „Přišla hodina
má, aby byl oslaven Syn člověka.“ Později Ježíš ještě říká „vždyť pro
tohle jsem přišel na svět, Otče, oslav své jméno“. Ježíš, ten co ví, co
ho čeká, cítí úzkost, ale nepodléhá jí, mluví o té hrůze, do které jde
jako o slavnosti, jako o oslavě. Ježíš ví do čeho jde, jde do toho
jakoby šel na slavnost. Jde na slavnost, ve které bude oslaven Syn
člověka, ve které bude oslaveno Boží jméno, jeho svatá podstata. Nad
úzkostí vítězí sváteční a slavnostní nálada, tichý král jiné dimenze je
naladěn a vyladěn na Boží smýšlení. Květná neděle uvádí pašijní drama
našich dějin, velký týden víry, týdenní performanci Boží. Autorem
tohoto představení je Bůh, v hlavní roli Ježíš z Nazareta. A pro koho
se hraje tento kus, komu se to předvádí, o koho jde. „Neboj se, dcerko
siónská, těš se, dcerko siónská“. Celý ten děj je adresován prostým a
zuboženým lidem z Galileje, všem těm nuzným, nemocným a uzdraveným,
všem těm nepatrným a vydaným na pospas, všem chudým v duchu, Kristovým
maličkým. Již v Galileji, cestou do Jeruzaléma jásal Ježíš těmito
slovy: „Velebím tě, Otče, Pane nebes i země, že jsi tyto věci skryl
před moudrými a rozumnými a zjevil jsi je maličkým. Ano, Otče, tak se
ti to zalíbilo“. Tady to Ježíšovi došlo, tady to pochopil, plně přijal
Boží smýšlení, přijal hlavní roli v jeho představení, které je skryto
moudrým a rozumným, zatímco ti nejvydanější, parket C, ti nepatrní a
maličcí žasnou nad tím, co se jim zjevuje. Církev si na počátku
rozuměla tak, že je společenstvím maličkých, dcerkou siónskou, Božím
undergroundem ve světě. Ve světě zabydlených, světem beznadějně
chycených, se světem navždy spřažených lidí. Smyslem Velikonoc, toho
Božího představení pro chudé duchem a maličké víry, je oslava Syna
člověka. Ježíš je věřícími odhalován jako Syn Boží, ví o svém
synovství, říká Bohu Otče, někdy důvěrněji „tati“. Ví o svém synovství,
ale on sám o sobě mluví jako o Synu člověka. Syn člověka, to je trochu
tajemný výraz, který vyjadřuje lidskou slávu a důstojnost a to i u
člověka lidmi opovrhovaného, deptaného, trpícího. Slávu a důstojnost
člověka, který se stal obětí lidské lhostejnosti či zvůle. Syn člověka,
jako společný jmenovatel všech obětí, jako společná hlubina bezbranného
lidství, jako Boží zjevení, zázrak a garance, že právě k tomuto
opuštěnému lidství se váže Bůh svou láskou a věrností sahající až
daleko za hrob. Syn člověka, jako jakýsi pod-člověk, opak nadčlověka,
Syn člověka jako ubohý, který je u Boha, ale ještě o tom neví, musí
ještě posečkat maličkou chvíli v lidském pekle než pocítí vřelé Boží –
otcovské obětí. Velikonoce jsou Božím představením všem maličkým s
názvem slavnost či oslava Syna člověka. Člověk ve světě vší úcty
zbavený zůstává úctyhodným Synem člověka, Božím miláčkem. V tomto Božím
kusu, v té oslavě, hraje jednu z vedlejších rolí i římský protektor
Pilát Pontský. V jednu chvíli, během procesu s Ježíšem, ukáže na
ztrápeného odsouzence a řekne – ecce homo – hle, člověk. Chce tím říci,
vy židé, ve své zbujelé víře jste tohoto ubožáka chtěli považovat za
krále či mesiáše a zatím je to jen neškodný ubožák, taková nicka, ten
vůbec nestojí za ten humbuk. Nekažte si svátky, bezmocný, vyděšený
chudák, tak se rozejděte a nechte to být. Hle, je to jen a jen člověk,
tak se uklidněte. Aniž by o tom věděl, říká Pilát i poslední a skrytou
pravdu: hle, člověk – hle, Beránek Boží, hle, Syn člověka – živý kadlub
pravého lidství. Pilát, ta vedlejší role, sehrává, aniž by co tušil,
velký part v té oslavě Syna člověka. Mocní a rozumní nic netuší a
maličcí víry už začínají chápat ten dvojsmysl, už začínají žasnout –
ano – je to tak, jak Pilát říká. Ano, je to člověk, víc - je to Syn
člověka, hle, člověk Boží, hle, lidmi nepopravitelné, skryté a pravé
lidství.
Na Květnou neděli vysvětlil Ježíš řeckým poutníkům: Přišla hodina, aby
byl oslaven Syn člověka. Nevíme, jestli to ti Řekové chápali. Ale jde o
to, abychom to chápali my, znovu a hlouběji o letošních Velikonocích,
abychom přijali to smýšlení Boží, abychom Boha velebili za to
představení pro maličké víry, za to, že se mu to tak zalíbilo nám
zjevit tajemství Syna člověka. A tak v příštím týdnu, v křížové cestě,
v té uličce smrti vedoucí na Golgotu, v tom hrůzném týdnu
dalekosáhlosti lidského nepochopení Boha, v hrozném týdnu končícím až
nedělí vzkříšení, přijměme Boží smýšlení, žasněme, jak nám Pilát
představí pravého člověka. Zažijme to všechno jako tajuplnou slavnost,
jako oslavu Syna člověka, jako oslavu lidskou neúctou nezničitelného
lidství, jako svatbu beránkovu, ve které se Bůh svazuje poutem věrnosti
se Synem člověka a pak oba spojeni v jedno se spojují trvalým poutem se
všemi maličkými víry a se všemi obětmi všech generací. Amen.